s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Huutola: Kaikki en…

SAK:n Matti Huutola: Kaikki energia keskitettävä lakkotilanteen ratkaisemiseen

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola

– Tilanne linja-autoliikenteessä on nyt kärjistymässä entisestään. Tilanne on kehittymässä todella huolestuttavaan suuntaan, toteaa SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola. Kahta linja-autoyritystä, Connexia ja Concordiaa koskeva työehtoriita auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n ja linja-autoliikenteen työnantajaliitto ALT:n välillä on johtamassa pääkaupunkiseudun bussilakon tukitoimien laajentumiseen.

– Kaikki voimavarat tulisi nyt keskittää ratkaisujen löytämiseen, jotta lakot saataisiin loppumaan ennen kuin tänään ilmoitetut uudet työtaistelutoimet käynnistyvät. Aika järkevien ratkaisujen löytämiseen on käymässä väliin. Kenenkään edun mukaista ei ole, että työnantajaliitto kieltäytyy kaikesta keskustelusta.

SAK on viime päivinä tehnyt lujasti töitä ja etsinyt lähestymismalleja tilanteen ratkaisemiseksi sekä yksin että yhdessä EK:n kanssa. Kaikki esitykset ovat kuitenkin kaatuneet linja-autoliikenteen työnantajaliiton vastustukseen.

AKT:n ja ALT:n kiistan seurauksena tuponeuvottelut ovat olleet keskeytyksissä keskiviikosta asti. Työnantajien keskusjärjestö EK on ilmoittanut olevansa valmis jatkamaan neuvotteluja vasta meneillään olevan lakon päätyttyä. Alun perin tavoitteena oli yrittää keskusjärjestöjen neuvottelutuloksen aikaansaamista viikonvaihteessa.

Lisätietoja tupo-neuvotteluista osoitteessa www.sak.fi/tupo.