SAK:n Lyly: Yrityksiltä odotetaan lisää työpaikkoja

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly arvioi, että Suomella on hyvät mahdollisuudet kasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn parantamiseen.
21.11.2013 11:24
Lauri Lyly SAK:n syysvaltuustossa

Askel kohti parempaa otettiin Lylyn mukaan työllisyys- ja kasvusopimuksella.

– Yksinomaan palkansaajien harteille tätä työtä ei kuitenkaan voi sälyttää. Myös yritysten on kannettava vastuuta. Työntekijät ovat sitoutuneet maltillisiin palkankorotuksiin paitsi taloustilanteen vuoksi myös, jotta yritykset työllistäisivät lisää ihmisiä, Lyly totesi SAK:n valtuustossa torstaina Kiljavalla.

SAK:n puheenjohtaja muistuttaa, että vaikka ennätykselliset 93 prosenttia palkansaajista on tulopoliittisen ratkaisun piirissä, työnantajaleiristä on heti sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen alkanut kuulua narinaa.

– Sopimuksen ulkopuolelle jääneet ovat hakeneet ratkaisujaan laillisin keinoin. SAK ajoi ilmailusektoria – yhdessä liittojen kanssa – mukaan keskitettyyn sopimukseen, mutta työnantajien mielestä ala voi jäädä ulkopuolelle. Kannattaakin pitää pää kylmänä ja arvioida koko kierrosta vasta, kun se on käyty loppuun.

Lyly painottaa, että työllisyys- ja kasvusopimuksessa sovittiin myös, että työmarkkinaosapuolet aloittavat neuvottelut neuvottelujärjestelmän kehittämisestä.

– Näissä neuvotteluissa mahdollisiin epäkohtiin voidaan puuttua puolin ja toisin, mutta nyt mennään voimassa olevien säädösten mukaan.

Eläkeneuvotteluihin lähdettäessä SAK:lla on kolme tavoitetta: nuorille annetun eläkelupauksen lunastaminen, ikääntyvien työntekijöiden aseman turvaaminen ja työurien pidentäminen parantamalla työelämän laatua.

Lyly tähdentää, että eläkeuudistus on kokonaisuus. Siitä on neuvoteltava ja sen lopputulosta on tarkasteltava kokonaisuutena.

– On tärkeää huomata, että kunkin meistä eläketurva rakentuu työuran mukaan.

Johtajien edut kuriin

– Suomalainen yrityseliitti elää omaa elämäänsä ylisuurien palkkojen, palkkioiden ja luontoisetujen osalta, Lyly suomii puheessaan ja vaatii yritysten johtajilta kohtuutta.

– Saadaksemme samassa veneessä olemisen henkeä myös yritysten johdon on mitoitettava etunsa kohtuullisemmiksi, ja etujen on noudatettava työllisyys- ja kasvusopimuksen maltillista linjaa.

Työsuhde-etuna käytettyjen arvoasuntojen verotusta on SAK:n puheenjohtajan mielestä syytä kiristää. SAK:n vaatimus avoimuudesta ja kohtuullisuudesta koskee myös eläkeyhtiöiden ja -laitosten johdon palkitsemista.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön valtuusto kokoontuu torstaina ja perjantaina Kiljavalla Nurmijärvellä. SAK:laiset liitot edustavat yhteensä yli miljoonaa palkansaajaa.

Lauri Lylyn koko puhe

Lisätiedot
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön puheenjohtaja Lauri Lyly, puh. 020 740 0101