SAK:n Lyly pääministerille: Työuria pidennettiin keväällä

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly pitää pääministeri Jyrki Kataisen huolta Suomen taloustilanteesta ymmärrettävänä, mutta muistuttaa samalla työmarkkinaosapuolten vasta keväällä sopineen toimista, joilla työurat pitenevät noin vuodella.
05.12.2012 11:59
SAK
Lauri Lyly

– Samalla sovittiin, että aloitetaan koko eläkejärjestelmän uudistamiseen tähtäävät neuvottelut. Tavoitteena on, että uusi järjestelmä voitaisiin ottaa käyttöön vuoden 2017 alusta, Lyly sanoo.

Hänen mielestään liian usein unohdetaan, että Suomessa vanhuuseläkkeen ikäraja on 68 vuotta. Lylyn mukaan työuria on siis mahdollista pidentää, jos työtä on tarjolla. Hän esittää, että työlle työurien pidentämiseksi annettaisiin nyt rauha.

Lyly huomauttaa myös, että SAK esitti muutama viikko sitten nykyisen raamisopimuksen jatkamista vuodella. Esitys pitää sisällään sen, että ensi keväänä sovittaisiin vain vuoden 2014 palkoista, muutoin työehtosopimukset pysyisivät nykyisellään.

– Tämä toisi talouteen myös pääministerin kaipaamaa vakautta ja ennustettavuutta, jonka pohjalle Suomen kipeästi tarvitsemaa kasvua ja uusia työpaikkoja voidaan rakentaa. Työuria ei ole mahdollista pidentää, jos työtä ei ole lainkaan, Lyly sanoo viitaten työttömien määrän kasvuun ja jatkuviin yt-neuvotteluihin.

Lyly toivookin hallitukselta nyt erityisiä toimia kasvun ja työllisyyden tukemiseen.

Kaikkiaan SAK:n puheenjohtaja Lyly pitää pääministerin tänään Helsingin Sanomissa esittämiä ajatuksia tärkeinä. Hän sanoo SAK:n olevan valmis rakentavaan keskusteluun maan hallituksen kanssa Suomen hyväksi tehtävästä työstä.