SAK:n Lyly: EK syyttää väärää puuta

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly hämmästelee EK:n toimitusjohtajan Jyri Häkämiehen syytöksiä.
17.11.2015 17:08
SAK
Lauri Lyly

– Postin työnantaja käyttää vuokratyövoimaa laillisen lakon murtamiseen. On päivän selvää, että palkansaajaliike ei voi hyväksyä tällaista toimintaa. Erityisen huolestuttavaa on, että tähän syyllistyy valtion omistama yritys.

EK:n pitäisi Lylyn mielestä syyttelyn sijaan keskittyä pitämään omat jäsenliittonsa kurissa. Kyse on isosta periaatteesta, joka Etelärannassa kyllä tiedetään.

– Kaikkien pitäisi nyt noudattaa EK:n oman jäsenliiton Henkilöstöpalveluyritysten liiton hyväksymää määräystä, jonka mukaan henkilöstöpalveluyritykset eivät vuokraa alan kansainvälisen käytännön mukaan laillisen työtaistelun kohteena olevaan yritykseen työntekijöitä. Nyt SOL Henkilöstöpalvelut Oy on rikkomassa räikeästi tätä määräystä, Lyly paheksuu.

Neuvottelut Suomen kilpailukykyä vahvistavan työmarkkinaratkaisun löytämiseksi ovat edenneet viime päivinä.

– SAK:n hallitus ei kuitenkaan voinut katsoa sivusta, kun Postin työntekijöitä vastaan hyökätään häikäilemättömästi. Tästä syystä järjestön hallitus päätti keskeyttää – ei siis katkaista – työmarkkinaneuvottelut torstaista eli PAUn aiotuista työtaistelutoimista lähtien, ellei Postin työnantaja luovu vuokratyövoiman käytöstä laillisen lakon alaisiin töihin, Lyly toteaa.