s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n luottamusmieskysely: Joh…

SAK:n luottamusmieskysely: Johdon ja työntekijöiden yhteistyö huonontunut

Rakennustyömaalla

Johdon ja henkilöstön välinen yhteistyö on SAK:laisten luottamusmiesten mukaan huonontunut noin neljänneksellä (24 %) työpaikoista vuoden 2009 aikana. Osuus on nyt melkein 1990-luvun laman alkuvuosien tasolla. Vuoteen 2008 verrattuna niiden työpaikkojen osuus, jossa johdon ja henkilöstön välinen yhteistyö huononi, kasvoi viime vuonna seitsemällä prosenttiyksiköllä.

– Yhteistyön huononemiseen työpaikoilla saattaa osittain vaikuttaa henkilöstön suuri vaihtuvuus ja runsas määräaikaisen työvoiman käyttö. Myös paikallisella sopimisella ja sopimuksissa esiintyneillä soveltamisongelmilla voi olla vaikutusta työpaikan ilmapiiriin, kertoo SAK:n luottamusmieskyselystä vastaava tilastoasiantuntija Tytti Jäppinen.

Paikallisia sopimuksia tehtiin viime vuonna keskimäärin 44 prosentilla työpaikoista. Soveltamisongelmia esiintyi reilulla neljänneksellä (28 %) sopimuksia tehneistä työpaikoista (vuonna 2008 vastaava osuus oli 26 %). Palkkaukseen liittyviä paikallisia sopimuksia tehtiin hieman enemmän kuin työaikaan liittyviä sopimuksia, mutta palkkasopimuksissa oli kuitenkin vähemmän soveltamisongelmia kuin työaikasopimuksissa. Paikallisia sopimuksia ja niihin liittyviä soveltamisongelmia esiintyi yleisemmin suurilla työpaikoilla.

Taantuman vaikutukset näkyivät työpaikoilla selkeästi irtisanomisten ja lomautusten yleistymisenä. SAK:n luottamusmieskyselyn perusteella peräti 56 prosentissa työpaikoista henkilöstöä oli irtisanottu ja lomautettu viime vuoden aikana, kun vastaava luku vuonna 2008 oli 26 prosenttia.

Eniten irtisanomisista tai lomautuksista kärsivät teollisuuden työpaikat, joissa vakinaista kokoaikaista henkilöstöä irtisanottiin tai lomautettiin 68 prosentilla kyselyyn vastanneista työpaikoista. Uutta henkilöstöä rekrytoitiin puolestaan eniten yksityisille palvelualoille: yli kolmasosa (38 %) alan työpaikoista palkkasi uusia työntekijöitä, lähinnä määräaikaisiin työsuhteisiin.

Henkilöstön vaihtuvuus oli viime vuonna suurta. Samanaikaisesti sekä irtisanottiin tai lomautettiin vakinaisia työntekijöitä että palkattiin uutta lähinnä määräaikaista työvoimaa melkein neljänneksellä työpaikoista (23 %), yleisimmin metalli- ja rakennusalalla.

SAK:n luottamusmieskyselyn aineisto kerättiin joulukuussa 2009. Kyselyn otoskoko oli 1 000 henkilöä ja siihen vastasi 555 luottamusmiestä, jotka edustavat yli 110 000 SAK:laista palkansaajaa.

SAK:n luottamusmieskysely 2009 -julkaisu löytyy kokonaisuudessaan SAK:n nettisivuilta www.sak.fi tämän tiedotteen yhteydestä.