s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Lindtman: Työelämässä ta…

SAK:n Lindtman: Työelämässä tarvitaan turvaa, ei heikennyksiä

Antti Lindtman

SAK:n nuorisosihteeri Antti Lindtman tyrmää Suomen Yrittäjien tavoitteen kolminkertaistaa uusien työntekijöiden koeajan pituus.

– Työelämä kaipaa joustoja ihan toiseen suuntaan. Työntekijät tarvitsevat turvaa, eivät heikennyksiä, Lindtman sanoo.

Taloudellisen tiedotuskeskuksen viime vuonna julkaiseman tutkimuksen mukaan puolet nuorista pelkää työelämään siirtymistä.

– Kun elinkeinoelämän omatkin tutkimukset osoittavat epävarmuuden olevan suurta, miksi sitä halutaan ehdoin tahdoin pahentaa, Lindtman ihmettelee.

Koeajan pituuden vaikutuksista työllisyyteen ei ole selkeää näyttöä. Työ- ja elinkeinoministeriön tutkimusten mukaan koeaikaan liittyvät säännökset ovat rekrytointia suunnittelevien yrittäjien huolista pienimpiä. Selvitysten mukaan huolta pienyrittäjille aiheuttavat ensisijaisesti osaavan työvoiman saanti ja työvoimakustannukset.

Lindtman epäilee, että ehdotuksellaan Suomen Yrittäjät haikailevat paluuta isäntävallan aikaan.

– Siinä työntekijän roolina on olla pelkkä hyödyke, josta pääsee tarvittaessa mahdollisimman nopeasti eroon, hän sanoo.

– Työllisyys ei kuitenkaan parane epävarmuutta lisäämällä, Lindtman kiteyttää.