s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Lauri Lyly: Suomeen saat…

SAK:n Lauri Lyly: Suomeen saatava vaalien jälkeen työllisyyshallitus

Lauri Lyly

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly haluaa Suomeen vaalien jälkeen sellaisen hallituksen, joka ottaa työllisyyden parantamisen ykkösasiakseen ja kykenee rakentavaan yhteistyöhön palkansaajien kanssa. Hänen mukaansa uuden hallituksen on tarkasteltava kaikkia päätöksiään siitä näkökulmasta, mikä vaikutus niillä on talouskasvuun ja työllisyyteen.

– Riippumatta siitä, mitkä puolueet vaalien jälkeen ovat kirjoittamassa hallitusohjelmaa, siihen on kirjattava selkeästi ne toimenpiteet, joilla vaalikauden aikana luodaan vähintään 100 000 uutta työpaikkaa ja nostetaan työllisyysaste noin 73 prosenttiin, Lyly vaati SAK:n järjestämässä kaikille avoimessa vaalitilaisuudessa lauantaina Lappeenrannassa.

Hänen mukaansa työllisyyden parantaminen on välttämätöntä, jotta useiden miljardien eurojen suuruinen talouden kestävyysvaje saadaan kurottua umpeen. Lyly huomauttaa, että työuriakin voidaan kunnolla pidentää vasta sitten, kun töitä on riittävästi tarjolla. Työttömänä kun työura on pitene yhtään.

– Pidentyneestä eliniästä noin puolet on syytä käyttää työn tekemiseen. Parhaiten se tapahtuu muuttamalla työoloja nykyistä paremmiksi. Sellaisiksi, että työssä jaksetaan ja viihdytään pidempään. Työntekijän osaamista on päivitettävä, ja työntekijän tarpeista lähteviä joustoja on lisättävä. Eläkeiän alarajan mekaaninen nosto ei edelleenkään ole SAK:n keinovalikoimassa, Lyly linjasi.

SAK on omissa vaalikauden 2011&#;82112015 tavoitteissaan kirjannut useita esityksiä, joilla työllisyyttä saadaan nostettua. Nämä keinot ovat Lylyn mukaan vapaasti tulevan hallituksen käytettävissä.

– Työttömyyden vähentämisen tähtäävät panostukset on kaksinkertaistettava. Erityistoimet on kohdistettava nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyyden torjumiseen. Lisäpanostuksia on tehtävä myös köyhyyden poistamiseen ja perusturvan tason nostamiseen, muun muassa luopumalla työmarkkinatuen tarvehankinnasta, Lyly luetteli.

Hänen mukaansa työllisyys ja oikeudenmukaisuus ovat kaksi avainsanaa SAK:n vaalikauden tavoitteissa. Lisäksi SAK:lle on tärkeää, että työelämää kehitetään tulevinakin vuosina kaksi- ja kolmikantaisesti sopien – ei sanelemalla.

SAK järjestää tänään lauantaina vaalitilaisuuksia noin 50 paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Paikkakuntakohtaiset tiedot löytyvät osoitteesta www.sak.fi/vaalit.