s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Lauri Lyly: Onko hallitu…

Uutinen

SAK:n Lauri Lyly: Onko hallituksen vastaus talouskriisiin työttömyysturvan heikentäminen?

SAK:n edunvalvontaosaston johtaja Lauri Lyly

– SAK on huolissaan maan hallituksen suunnitelmista heikentää työttömyysturvaa tilanteessa, jossa työttömyys ja lomautukset ovat hurjassa kasvussa. Sen sijaan, että rakennettaisiin luottamusta tulevaisuuteen ja talouskriisistä selviämiseen, hallituksen asettama sosiaaliturvauudistusta pohtiva komitea suunnittelee työttömyysturvan heikennyksiä, sanoi SAK:n johtaja Lauri Lyly tänään Nilsiässä.

Lylyn mukaan työttömyysturva vaatii enemminkin korjauksia ja se pitää saada lähemmäs pohjoismaista tasoa. Mm. pätkätyöntekijöiden pääsyä ansiosidonnaisen työttömyysturvan piiriin pitää helpottaa eikä suinkaan vaikeuttaa. Myös ikääntyneiden lisäpäiväoikeus pitää säilyttää eikä perusturvan uudistamista saa rahoittaa ansiosidonnaista työttömyysturvaa heikentämällä. Perusturvan ja ansioturvan välistä kytkentää ei saa katkaista. Työttömyysturvan on Lylyn mukaan oltava palkansaajille sellainen selkäranka, johon on voitava vaikeassa työttömyys- ja lomautustilanteessa luottaa.

– Pitää myös muistaa, että yhdessä rahoitettu työttömyysturva ja irtisanomissuoja ovat riippuvaisia toisistaan. Mikäli työttömyysturvaa yritetään kohentamisen sijaan heikentää, nostaa se entistä kiivaammin neuvottelupöydälle myös yrityskohtaisen irtisanomisturvan parantamisen. Eli kollektiivisten maksujen sijaan yritykset joutuisivat nykyistä enemmän itse taloudelliseen vastuuseen työntekijöistään, Lyly muistutti.

– Talouspolitiikkaa ollaan viemässä entistä vahvemmin suuntaan, jossa voitot kyllä löytävät osoitteensa, mutta tappiot tasataan. Näyttää siltä, että palkansaajat yritetään laittaa tämänkin talouskriisin maksajaksi. Siksi ay-liike on ollut aktiivinen ja vaatinut nopeita toimenpiteitä, jolla talouskriisin seuraamuksia lievennetään. Viime laman suurimmat vaikeudet syntyivät siitä, että työttömyys pääsi räjähtämään käsiin – ja sen seurauksia maksamme vieläkin. Nyt sellaiset virheet pitää saada estettyä, Lyly vaati.

SAK:n mielestä talouskasvun ja työllisyyden edistämiseksi tarvitaan voimakkaita panostuksia rakentamiseen ja perusinfraan, kuten liikenneväyliin. On myös huolehdittava kuntien rahoituksesta ja työllistämismäärärahoista.

– Nyt on pikaisesti huolehdittava myös siitä, että lomautetut saadaan muutosturvan piiriin. Sen lisäksi ammatillisen osaamisen ylläpitoon ja uuden ammatin hankkimiseen pitää luoda uusia koulutuspolkuja ja tukimuotoja. Me vaadimme nopeita toimia ja kunnollisia panostuksia, koska ihmisten työssä pitäminen ja talouden kääntäminen edellyttävät niitä, Lyly painotti.