s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Lauri Lyly: Neuvotteluas…

SAK:n Lauri Lyly: Neuvotteluasetelma on nyt syntynyt

Lauri Lyly

– Kaikki järjestöt ovat nyt julkistaneet omat tavoitteensa. Neuvotteluasetelma on nyt syntynyt ja seuraavan puolentoista viikon aikana olisi saatava tuloksia aikaan. Vaikka neuvottelujen ympärillä on ollut varsin paljon ”sivuloiskuntaa”, neuvotteluja on onneksi voitu käydä varsin asiallisessa ilmapiirissä.

– Vaikka työnantajien EK ilmoittaa tavoittelevansa muutosta, EK:n tänään julkistamat tavoitteet eivät ole SAK:n näkökulmasta kovin uusia tai yllättäviä. Palkkaerojen kasvattaminen, lakko-oikeuden rajoittaminen, työttömyysturvan leikkaaminen ja erilaiset työaikoihin liittyvät työehtoheikennykset ovat aikaisemminkin olleet mukana työnantajien tavoitelistassa.

– Kun Suomen kilpailukyky kuitenkin on tuoreiden selvitysten mukaan maailman huippuluokkaa, työnantajien puheet muutoksen tarpeesta asettuvat hiukan outoon valoon. Kuten työnantajat tavoitteissaan toteavat, on tuloratkaisuilla merkittävät vaikutus suomalaisten hyvinvointiin. Kansainvälisessä vertailussa tuloratkaisujen tukema taloudellinen nousu 1990-luvun puolivälin jälkeen ollut omaa luokkaansa.

– Työnantajien tavoitteet vain korostavat SAK:n tavoitteleman muutosturvan, tilaajavastuun ja ammattiliittojen kanneoikeuden, luottamushenkilöiden aseman parantamisen sekä solidaarisen, ostovoimaa kasvattavan palkkapolitiikan merkitystä.

– Työnantajat tavoittelevat liikahdusta kohti yrityskohtaisempia sopimuksia. SAK ei lähde ohi jäsenliittojensa sopimaan yrityskohtaisista palkkajärjestelyistä tai muista sellaisista asioista, joihin liittyy selviä alakohtaisia eroja ja jotka siksi on ratkottava liittotasolla &#;8211 jota nytkin jo paljon tapahtuu. Voidaan ajatella, että tällä tupokierroksella voitaisiin joitakin asioita keskusjärjestöjen suosituksin siirtää liittotason valmisteluun ja sovittavaksi. Tästä teemasta on myös työmarkkinajohtajien viisikossa keskusteltu.

– SAK on tällä tulokierroksella halunnut keskittyä ainoastaan muutaman laadullisen kärkitavoitteen edistämiseen. Tästä syystä SAK:n tavoitteisiin ei ole erikseen nostettu kuin muutama esimerkiksi ammatilliseen koulutukseen liittyvät tavoite. Työnantajien koulutuspoliittisissa tavoitteissa on kuitenkin paljon sellaista, mihin myös SAK voi yhtyä.

SAK:n johtaja (1.12. alk.) Lauri Lyly, puh. 050 68 293

Lisätietoja tupo-neuvotteluista osoitteessa www.sak.fi/tupo.