s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Lauri Ihalainen: Palkall…

SAK:n Lauri Ihalainen: Palkallinen äitiysloma kaikkiin työehtosopimuksiin

Lauri Ihalainen

Epätasa-arvo työehtosopimuksissa korjattava jo ennen seuraavaa sopimuskierrosta

– Työllisyysasteen nostaminen on suomalaisen yhteiskunnan lähivuosien suuri haaste. Hallituksen tavoite työllisyysasteen nostamiseksi jopa 75 prosenttiin on kunniahimoinen mutta mahdollinen. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää kuitenkin, että työllisyysasteen parantaminen nostetaan hallituskauden loppuvuosien kärkitavoitteeksi, eikä pelkästään jäädä odottamaan jo tehtyjen ratkaisujen vaikutuksia, totesi SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen SAK-päivillä Mikkelissä lauantaina.

– Työllisyysasteen nosto edellyttää paitsi työttömien työllistymismahdollisuuksien parantamista, myös toimia ihmisten työssäkäyntimahdollisuuksien parantamiseksi. Suurten ikäluokkien tulo eläkeikään merkitsee, että esimerkiksi ikääntyvien työssä jaksamista on eri keinoin tuettava. Jaksaminen ei kuitenkaan liity vain ikääntymiseen. Suomessa tehdään EU-maista eniten epäsäännöllisiä työvuoroja. Pisintä työpäivää Suomessa tekevät pienten lasten isät. Pienten lasten äidit taas joutuvat ponnistelemaan saadakseen jalansijaa työelämässä. Huolta onkin kannettava myös työelämään tulevien nuorten aikuisten jaksamisesta ja elämänhallinnan mahdollisuuksista. Lapsiperheiden asia ei saa jäädä yhteiskunnallisen uudistustyön takapihalle.

– Lapsiperheiden aseman ja naisten työssäkäyntiedellytysten kannalta tärkeissä konkreettisissa asioissa edetään ensi viikolla. Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäreelle luovutetaan tiistaina kesän aikana tuotettu selvitystyö perhevapaakustannusten tasaamisesta mies- ja naisvaltaisten alojen työnantajien kesken. Perhevapaiden kustannusten tasaaminen parantaa nuorten naisten asemaa työelämässä ja toivottavasti helpottaa sekä naisvaltaisten alojen työllistävyyttä että pätkätyöongelmaa. Olennaista kuitenkin on, että perhevapaat jatkossakin rahoitetaan työnantajien kesken. Tätä seikkaa on myös eduskunta omassa evästyksessään korostanut.

– Erityisesti naisvaltaisten palvelualojen työnantajat ovat jo pitkään vaatineet perhevapaakustannusten tasaamista nais- ja miesvaltaisten alojen kesken. Vähintään yhtä suuri epäkohta liittyy kuitenkin siihen, että eri aloilla työskentelevät naiset eivät ole keskenäänkään tasa-arvoisia perhettä perustaessaan. Vaikka naisvaltaisten palvelualojen työnantajat mielellään kauhistelevat äitiydestä aiheutuvia kustannuksia, tosiasiassa juuri SAK:laisilla yksityisillä palvelualoilla ei yleensä esimerkiksi makseta lainkaan palkkaa äitiysloman ajalta, kun taas muualla työelämässä palkkaa maksetaan vähintään ensimmäisiltä viikoilta, jopa kuukausilta.

– Yksi selvitystyötä seuraavista jatkotoimenpiteistä tulisikin nyt olla pienten lasten äitien saattaminen keskenään tasaveroiseen asemaan – käytännössä siis palkallisen äitiysloman ulottaminen aloille, joilta se vielä puuttuu.

– Palkallisen äitiysloman puuttuminen ja työehtosopimusten muut epätasa-arvoa tukevat kirjaukset tulisikin saada uudistustyön alle viipymättä perhevapaita koskevan selvitystyön valmistuttua eikä jäädä odottamaan vasta vuonna 2007 käytävää seuraavaa sopimuskierrosta.