SAK:n Lapin aluekokouksen julkilausuma: Tuki suomalaiselle työlle - Lappi kasvuun

Kansantalouden keskeisimmäksi tavoitteeksi tulee asettaa panostukset suomalaiseen työhön, tuottavuuteen ja työelämän kehittämiseen. Tukemalla investointihalukkuutta pienissä ja keskisuurissa yrityksissä ja toteuttamalla julkisen sektorin investointivelkaa, turvataan talouden ja kilpailukyvyn kehittyminen. Kattavilla työmarkkinaratkaisuilla voidaan vaikuttaa talouden ja kilpailukyvyn parantamiseen. Samalla luodaan vakautta ja ennustettavuutta työmarkkinoilla.
29.11.2014 08:00
SAK

Työnantajaleiri (EK) tukijoukkoineen kaupittelee ratkaisuksi työvoiman tarjonnan lisäystä, rakennemuutosta, työmarkkinoiden joustavuutta, paikallinen sopimisen laajentamista, työajan pidennystä ja sääntelyn purkamista. Toteutuessaan ne tarkoittaisivat työehtojen ja sosiaalipolitiikan heikentämistä. Valtiovallan toimilla veroja ja maksuja kiristämällä ei taloutta saada kasvuun, vaan päinvastoin niillä heikennetään kotimaista kysyntää.

Lappi on kansainvälinen, kehittyvä, arktisen liiketoiminnan, koulutuksen ja tutkimuksen keskus sekä arktisten alueiden tunnetuin matkailukohde. Maakunnassa teollisen toiminnan lisääntyminen merkitsee kuljetusvolyymien merkittävää kasvamista. SAK:n Lapin aluekokous tervehtii ilolla maan hallituksen Soklin radan rahoituspäätöstä. Samalla edellytämme viranomaisten omalta osaltaan kiirehtivän lupa-asioiden käsittelyä kaivoksen avaamisessa.

Aluekokous tukee kaikkia niitä ponnisteluja, joilla laajennetaan ja monipuolistetaan elinkeinoja Lapin maakunnassa. Alkutuotannon, teollisuuden ja matkailun ohella kaivannaisteollisuus tulee jatkossa antamaan työtä ja toimeentuloa maakuntaan. Tuotekehittelyllä ja jalostusasteen nostolla, sekä koulutuksella takaamme maakunnan elinvoimaisuuden. Elinkeinojen vastakkainasettelulla ei maakuntaa rakenneta