SAK:n kesäduunarikiertue aloittaa Keski-Suomesta

SAK:n maanlaajuinen kesäduunarikiertue starttaa maanantaina 4. helmikuuta Keski-Suomesta. SAK:n edustajat vierailevat kahden seuraavan viikon aikana Jyväskylän seudun oppilaitoksissa kertomassa nuorille työelämän keskeisistä pelisäännöistä.
01.02.2013 10:22

– On tärkeää, että nuoret saavat ajoissa kosketuksen palkkatyöhön. Kesätyöpaikka on monille opiskelijoille ensimmäinen kosketus työelämään. Siksi jaamme heille tietoa jokaisen oikeuksista ja velvollisuuksista työelämässä, SAK:n aluejohtaja Ahti Ruoppila kertoo.

– SAK vetoaa kaikkiin työnantajiin, että nuorille järjestyisi asiallisia kesätyöpaikkoja, Ruoppila toivoo.

Opiskelijat saavat neuvoja esimerkiksi työsopimuksen teosta, työturvallisuudesta ja työajoista sekä palkan tarkistamisesta. Heille kerrotaan myös, mitä tehdä, jos työpaikalla asiat eivät sujukaan toivotulla tavalla.

Koko kevään jatkuva kiertue käy ensisijaisesti ammatillisissa oppilaitoksissa, mutta lisäksi mukana on erityisesti Keski-Suomessa useita lukioita.

– Lukiolaisnuorien työelämätietoutta on hyvä vahvistaa aivan samalla tavoin kuin ammattiin opiskelevien. Lähes kaikki lukiolaisnuoret aloittavat työuransa töissä, joissa sovelletaan SAK:n jäsenliittojen solmimia työehtosopimuksia, esimerkiksi palvelualalla tai kunnissa, Ruoppila muistuttaa.

Kesäduunarikiertueelle osallistuu useita keskisuomalaisia SAK:n ja sen jäsenliittojen toimitsijoita ja aktiiveja. Liitoista mukana ovat ainakin JHL, PAM, Metalliliitto, Rakennusliitto, TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto, Sähköliitto ja Puuliitto. Oppilaitoskohtaiset aikataulut ovat saatavilla osoitteesta www.sak.fi/kesaduunarikiertue.

Ahti Ruoppila, aluejohtaja, SAK Länsi-Suomi, puh. 040 747 8231