s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n kehittämispäällikkö Marj…

SAK:n kehittämispäällikkö Marja Erkkilä: Nollatoleranssi työpaikkahäirinnälle

Marja Erkkilä

– Kesäkuun alussa uudistettu tasa-arvolaki edellyttää, että työnantajan on ennalta ehkäistävä sukupuoleen perustuva syrjintä. Uuden lain mukaan seksuaalinen häirintä jo sinänsä on syrjintää. Sukupuoliseen häirintään onkin puututtava työpaikoilla entistä vakavammin, vaati SAK:n kehittämispäällikkö Marja Erkkilä keskiviikkona Oulun yliopiston tiedotuskampanjan tilaisuudessa liittyen seksuaalisen häirinnän poistamiseen työpaikoilta.

Hyvää ennaltaehkäisyä on Erkkilän mukaan häirinnän ehkäisyn sisällyttäminen työpaikan tasa-arvosuunnitteluun ja työsuojelun toimintaohjelmaan.

– Vaikka työnantaja on vastuussa häirinnän ehkäisystä ja poistamisesta, edellyttää nollatoleranssiin pääseminen myös koko työyhteisöltä vastuullista käytöstä. Sen vuoksi on tärkeää, että työpaikoilla keskustellaan ja tiedotetaan siitä, mikä on sopivaa käytöstä, Erkkilä totesi.

Erkkilän mukaan mm. kaksimieliset vitsit ja tyttökalenterit viestivät vanhanaikaisesta työpaikkakulttuurista, joka heikentää työilmapiiriä ja samalla tuloksellisuutta. Vakavimmillaan työnantaja ja häiritsijä voivat joutua oikeudelliseen vastuuseen häirinnästä.

– SAK haastaakin erityisesti työpaikkojen luottamushenkilöt &#;8211 luottamusmiehet ja työsuojeluvaltuutetut – tarkistamaan työpaikan tasa-arvo- ja työsuojelusuunnitelmien ajantasaisuuden. Samalla olisi huolehdittava siitä, että sukupuolisen häirinnän ehkäisy ja torjunta on riittävän konkreettisella tavalla huomioitu suunnittelussa, Erkkilä painotti.

Tasa-arvolain lisäksi myös työturvallisuuslaki kieltää häirinnän ja edellyttää työn vaarojen ja kuormitustekijöiden arviointia. Erkkilän mukaan asiakkaiden taholta tuleva seksuaalinen häirintä voi tietyissä ammateissa olla merkittävä henkinen kuormitustekijä. Pahimmillaan häirintä voi olla luonteeltaan myös fyysistä väkivaltaa. Riskialoilla kuten esimerkiksi ravintola-ammateissa olisikin varauduttava tällaisiin tilanteisiin ennalta ja laadittava pelisäännöt häirinnän varalta.

SAK ja SAK:n Oulun aluepalvelukeskus ovat kumppanina Oulun yliopiston ”Sosiaalisesti kestävän työpaikan puolesta” -hankkeessa, jonka kampanjakuukausi on maaliskuu.

• SAK:n kehittämispäällikkö Marja Erkkilä, puh. 040 731 2389

Työmarkkinajärjestöt ovat jo vuonna 2002 laatineet työpaikoille ohjeet häirinnän varalta ”Hyvä käytös sallittu – häirintä kielletty”. Ohjekirja löytyy SAK:n nettisivuilta osoitteesta www.sak.fi/tyoelama.shtml/09?2346.

Lisätietoja ”Sosiaalisesti kestävän työpaikan puolesta” -hankkeesta löytyy osoitteesta www.work-safe-place.org.