s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Kaija Kallinen: EK:n esi…

Uutinen

SAK:n Kaija Kallinen: EK:n esitys pohjoismaisesta 67 vuoden eläkeiästä on populismia

Kaija Kallinen

– EK :n toimitusjohtaja Leif Fagernäsin esitys eläkeiän nostamisesta 67 vuoteen ”pohjoismaisen mallin” mukaisesti on pelkkää populismia. Fagernäs on esityksessään unohtanut ”pohjoismaisen työntekemisen mallin” eli lyhyemmät työajat ja osa-aikatyön, SAK:n eläke- ja työura-asioiden päällikkö Kaija Kallinen sanoo.

Kallinen muistuttaa, että suhteellisen terveinä suoraan työelämästä vanhuuseläkkeelle siirtyvien suomalaisten keski-ikä on nykyisin jo yli 63 vuotta. Työkyvyttömyyseläkkeelle joutuneilla se on puolestaan runsaat 52 vuotta, mikä laskee huomattavasti suomalaisien keskimääräistä eläkeikää.

– Nyt tarvitaan toimia, joilla vähennetään työntekijöiden ajautumista työelämän ulkopuolelle työkyvyn menetysten takia. Mekaaninen eläkeiän nosto ei ole siihen oikea vastaus eikä uskottava keino pidentää työuria, Kallinen korostaa.

Kallisen mukaan oppia voitaisiin kyllä ottaa esimerkiksi Ruotsista siinä, että ikääntyvien oikeuksia lyhyempään työaikaan lisättäisiin.

– Juuri työntekijöiden tarpeiden mukaisten joustavien työaikojen avulla yli 60-vuotiaiden työssäkäynti on Ruotsissa laajempaa ja jatkuu hieman pidempään kuin meillä. Myös työkyvyttömyyttä ehkäisevä työterveyshuolto on saatava jokaisen työntekijän oikeudeksi, Kallinen painottaa.

***

Työurien pidentämiseen liittyvät SAK:n teemasivut löytyvät osoitteesta www.sak.fi/tyourat.