SAK:n Kaija Kallinen: EK petaa isoja eläkeleikkauksia

SAK:n eläke- ja työura-asioiden päällikkö Kaija Kallinen pitää Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n työeläkemaksulinjaa röyhkeänä. EK on toistuvasti vaatinut työeläkemaksujen alentamista ja työeläkkeitä varten kerättyjen rahastojen purkamista nopeutetussa tahdissa, vaikka sekä sosiaalitupossa että työurasopimuksessa sovittiin työeläkemaksujen nosto-ohjelmasta.
01.05.2013 10:30

– Vaatimalla sovituista eläkemaksuista tinkimistä EK petaa isoja eläkeleikkauksia. Jos maksut jäädytetään tai niihin tehdään alennuksia, on jatkossa tehtävä suurempia maksunkorotuksia tai leikattava eläketurvaa, Kaija Kallinen sanoi vappupuheessaan Joensuussa.

Kallinen muistutti, että ansaittu ja maksussa oleva eläke on perustuslain suojaama. Leikkaukset voisivat siksi koskea vain lainmuutosten jälkeen alkavia eläkkeitä, joten ne rokottaisivat eniten nykyisten nuorten turvaa.

– On selvää, ettei ay-liike suostu työeläketurvan rahoituksen romuttamiseen. Työeläkerahastot eivät ole pankki, jota voidaan tarvittaessa käyttää muihin tarkoituksiin. Työeläke on eläkeaikaan siirrettyä palkkaa, ja niin työnantajien kuin työntekijöidenkin maksut kerätään työn tuloksista.

Kaija Kallisen koko puhe

Eläke- ja työura-asioiden päällikkö Kaija Kallinen, SAK, puhelin 040 500 2417