s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n johtaja Pertti Parmanne:…

SAK:n johtaja Pertti Parmanne: Työllisyyslisäbudjetti tulee kreivin aikaan

Pertti Parmanne

Hallituksen esitys vuoden 2003 lisätalousarvioksi tukee työllisyyttä oikeilla keinoilla. Jos työllisyystilanne edelleen heikkenee, on työttömyyden hoitoon kuitenkin varauduttava panostamaan esitettyä enemmän. SAK:n tavoitteena on, että vaalikauden vähintään 40 prosentilla työttömistä on mahdollisuus olla mukana yhteiskunnan tarjoamissa aktiivitoimissa.

Hallituksen esitys ammatillisen lisäkoulutuksen rahoituksen lisäämiseksi 2 miljoonalla eurolla vuodeksi 2003 on myös oikeansuuntainen. Työelämän tarpeita lähellä olevien koulutusmuotojen tukeminen sopii hyvin työllisyyssuhdannetilanteeseen.

SAK pitää myönteisenä tutkimus- ja kehitysrahoituksen lisäpanostuksia sekä Finnveran valtuuksien nostoa. Tältäkin osin lisäpäätöksiin on kuitenkin varauduttava. Myönteistä on myös asuntotuotantomäärärahojen tuntuva korotus.

Hallituksen lisäveronkevennys ajoittuu oikeaan suhdannetilanteeseen. Työllisyys on voimakkaasti riippuvainen kotimaisesta kulutuksesta. On tärkeää, että kuluttajat voivat luottaa ostovoimansa myönteiseen kehitykseen – tämä lisää kotimaista kysyntää ja ylläpitää työllisyyttä. Onkin järkevää kohdistaa kevennys ansiotulojen verotukseen työnantajamaksujen alentamisen sijaan.

Työnantajamaksujen mahdollisesta alentamisesta voidaan SAK:n mielestä tehdä päätöksiä vasta sairausvakuutuksen rahoitusuudistuksen yhteydessä. Arvonlisäveron alarajan muuttaminen liukuvaksi vuoden 2004 alusta kannustaa pieniä yrityksiä laajentamaan toimintaansa ja lisää näin työllisyyttä.

Työllisyysvaikutuksen tehostamiseksi kevennys olisi pitänyt kohdistaa hallitusohjelman mukaisesti enemmän pieni- ja keskituloisille. Tuloverotuksen muuttaminen kesken vuotta ei kuitenkaan antane tähän mahdollisuutta, mutta elokuun budjettiriihessä asia on korjattava. Ennakonpidätysprosenttien kaavamainen alentaminen yhdellä prosenttiyksiköllä merkitsee sitä, että verojen jälkeen käteen jäävä tulo kasvaa eniten hyvätuloisilla. Keskituloiselle palkansaajalle (noin 2200 e/kk) kevennys tuo noin 22 euroa kuukaudessa.

SAK edellyttää myös, että seuraavassa lisäbudjetissa varataan määrärahat, jotta ulkomaalaisten työntekijöiden työehtovalvonnan tehostamiseksi perustettava sisäasiainministeriön valvontayksikkö voi käynnistää toimintansa tupo- ja hallitusohjelmakirjausten mukaisesti lokakuun alussa.

Valtioneuvoston tiedote lisäbudjetista

Lue myös:

SAK vaatii lisäbudjettiin määrärahoja työllisyydenhoitoon ja ulkomaalaisten työntekijöiden työehtojen valvontaan (SAK:n tiedote 19.5.2003)