s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n johtaja Matti Tukiainen …

Uutinen

SAK:n johtaja Matti Tukiainen lupaa: Ay-liike huolehtii maahanmuuttajien työehdoista

Matti Tukiainen

– Vaikka neljännes virolaisista ilmoittaa Suomessa mahdollisesti työssä ollessaan olevansa valmis ottamaan palkan pimeänä, merkittävää on myönteinen kehitys. Vielä kaksi vuotta sitten kolmannes oli valmis samaan. Samoin enemmistö virolaisista lähtee siitä, että palkan tulee Suomessa olla sama virolaisille kuin suomalaisillekin. Tämä vastaa SAK:nkin näkemystä: Suomessa tehtävästä työstä on maksettava suomalaisen työehtosopimuksen mukainen palkka riippumatta työntekijän kansalaisuudesta. Tämä on tärkeä osa ammattiliittojen huolehtiessa maahanmuuttajajäsenten työehdoista. Tällä hetkellä SAK:laisissa ammattiliitoissa on jo yli 10 000 maahanmuuttajaa jäsenenä. Jatkossakin heidän ja muiden ulkomaisten työntekijöiden työehtojen varmistaminen ovat olennainen osa ay-liikkeen toimintaa, SAK:n johtaja Matti Tukiainen lupaa.

Tukiaisen mukaan eilen julkistettu SAK:n, PT:n ja Henkilöstöpalveluyritysten Liiton välinen yhteistyö harmaiden työmarkkinoiden ehkäisemiseksi Suomen ja Viron välillä sopii hyvin virolaisten odotuksiin nykyistä reilummista työmarkkinoista.

– Uskon, että lähtökohtaisesti niin yritykset kuin työntekijätkin Suomessa ja Virossa haluavat toimia reilusti lakien ja sopimusten mukaan. SAK:n Tallinnassa toimiva Suomen työelämän infokeskus osaltaan jatkaa työtään reilujen pelisääntöjen tunnetuksi tekemisessä. Arvelen, että nyt julkistetut tiedot virolaisten odotusten kehityksestä ovat ainakin pieneltä osin tämän tiedotustyön ansiota, Tukiainen korostaa.

Tukiaisen mukaan myös virolaisten odotukset ja usko ay-liikkeen ja pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan mahdollisuuksiin Virossa ovat toiveita herättäviä. Tukiainen toivookin, että ne alkavat realisoitua myös virolaisten kiinnostuksen lisääntymisenä ay-liikkeen jäsenyyteen.

Johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099