s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n johtaja Kirsti Palanko-L…

Uutinen

SAK:n johtaja Kirsti Palanko-Laaka: Työministeriön tiedot irtisanomissuojasta hataralla pohjalla

Kirsti Palanko-Laaka

Työministeri Tarja Filatovin tiedot EU:n jäsenmaiden irtisanomissuojasta olivat hataralla pohjalla keskiviikkoisessa välikysymysvastauksessa. Tosiasia on, että Suomessa työntekijöiden irtisanominen tulee yrityksille halvemmaksi kuin muissa EU-maissa. Suomesta puuttuu kokonaan kaikissa manner-Euroopan EU-maissa oleva erorahajärjestelmä, jossa työnantajilla on velvollisuus maksaa korvaus ns. kollektiivisella irtisanomisperusteella irtisanotuille työntekijöille. Näin myös irtisanomisten kynnys on Suomessa alhaisempi kuin EU-maissa.

Suomi ei irtisanomisaikojen pituudessakaan ole, toisin kuin ministeri Filatov antaa ymmärtää, Euroopan kärkeä. Ministerin vastauksessa on tulkittu harhaanjohtavasti myös tutkimuksia, jotka ovat koskeneet irtisanomissuojan vaikutuksia työttömyyteen tai tuottavuuteen.

Työministeriön asiantuntemus ontuu ja näyttää valikoivan yksipuoliselta. Kuinka työministeriö selviytyy lainvalmistelutehtävästään, jos sillä ei ole oikeata kuvaa siitä, millaiset työoikeusjärjestelmät meille tärkeissä EU-vertailumaissa on.

Onnetonta on, että suomalaiset työnantajajärjestöt eivät olleet kariutuneessa Wallinin työryhmässä valmiita edes sellaisiin pieniin askeliin, joilla olisi lähestytty eurooppalaisia malleja yrityksien sosiaalisesta vastuusta.

Lisätiedot

SAK:n työympäristöosaston johtaja Kirsti Palanko-Laaka, puh. (09) 7721 401 tai 0400 511 026