s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n jäsenmikroja toimitettu …

SAK:n jäsenmikroja toimitettu jo yli tuhat

SAK:n tehomikro

SAK:n elokuun puolessavälissä käynnistämä jäsenmikrokampanja on lähtenyt odotettua paremmin liikkeelle. Kahden ensimmäisen kuukauden aikana on jäsenmikroja toimitettu yli tuhat kappaletta. Se on selvästi enemmän, mitä kampanjalta odotettiin.

– Tarkkoja tavoitelukuja ei uudelle, pysyvälle jäsenmikrokampanjalle asetettu, mutta kahden edellisen kampanjan ja muiden pohjoismaisten vastaavien kampanjoiden perusteella odotimme myynnin olevan vuositasolla suurin piirtein saman verran kuin nyt kahdessa kuukaudessa, kertoo jäsenmikrokampanjaa SAK:ssa vetävä koulutussuunnittelija Hannu Rosengrén. – Käynnissä olevassa kampanjassa on tarjolla useampi vaihtoehto erilaisiin tarpeisiin, mikä on varmasti osaltaan kasvattanut jäsenmikrojen menekkiä.

SAK:n jäsenmikrot valmistaa suomalainen Pohjanmaan Mikro Oy eli POMI. POMIn toimitusjohtajan Jari Karsin mukaan kampanjan onnistumiseen on olennaisesti vaikuttanut mukana olevien ammattijärjestöjen tehokas tiedotus jäsenilleen. Erityisen huomattavaa on Karsin mukaan se, että jäsenmikrojen tilaajista varsin suuri osa on ollut ensimmäistä konettaan hankkivia.

Jäsenmikrokampanja koostuu neljästä erilaisesta paketista: kolmesta pöytämikropaketista, jotka on tarkoitettu kodin peruskäyttöön (SAK:n perusmikro), vaativaan kotikäyttöön (SAK:n tehomikro) ja yhdistysten käyttöön (SAK:n järjestömikro), sekä kannettavasta tietokoneesta (SAK:n kannettava). Suosituimmaksi jäsenmikropaketiksi on osoittautunut SAK:n tehomikro, jonka osuus toimituksista on lähes puolet. Perusmikrojen osuus on hiukan yli 40 prosenttia, kannettavien noin 8 ja järjestömikrojen noin 3 prosenttia.

SAK:n jäsenmikropakettien kokoonpanot tarkistetaan kuukausittain. Lokakuussa kaikkiin pöytäkonepaketteihin lisätään ylijännitesuojalla varustettu jatkojohto, perusmikron kovalevytila tuplataan 20:stä 40 gigatavuun, kannettavaan mikroon lisätään kantolaukku ja sen muistia kasvatetaan 128 megatavusta 256 megatavuun. Pakettien hinnat vaihtelevat 6 490 mk:sta (perusmikro) 13 990 mk:aan (järjestömikro) ja hintataso pyritään jatkossakin pitämään samana kokoonpanotarkistuksista huolimatta.

Suomen suurin mikrolehti MikroBitti testasi SAK:n perus- ja tehomikrot lokakuun numerossaan. Lehden arvio koneista on myönteinen: ”Kokonaisuutena SAK-mikrot tarjoavat näppärän paketin ensimmäistä tietokonettaan ostavalle, tai koneensa sen päivityskelvottomuuden vuoksi kokonaan uuteen vaihtavalle. Hinta on molemmissa paketeissa kohdallaan.”

SAK:n pysyvä jäsenmikrokampanja koskee kaikkia SAK:n jäsenliittojen jäseniä, henkilökuntaa sekä ammattiosastoja. Kampanjassa ovat mukana myös Suomen Journalistiliiton, SAKKI ry:n, Suomen Näyttelijäliiton, Teatteri- ja Mediatyöntekijät ry:n ja Toimihenkilöunionin jäsenet, henkilökunta ja ammattiosastot.

Tarkemmat tiedot SAK:n jäsenmikropakettien kokoonpanoista, hinnoista, eri optioista, päivitysvaihtoehdoista, tilaamisesta jne. löytyvät Internet-osoitteista www.sak.fi/jasenmikro ja www.pomi.fi.

SAK:
– Projektin sihteeri Jaana Seppänen, puh. (09) 772 1390, jaana.seppanen@sak.fi
– Koulutussuunnittelija Hannu Rosengrén, puh. 040-580 8924, hannu.rosengren@sak.fi
– Verkkotiedottaja Pauli Vento, puh. 040-522 3611, pauli.vento@sak.fi

Pomi: