s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n jäsenkysely – Koke…

SAK:n jäsenkysely – Kokemukset osa-aikaeläkejärjestelyistä lupaavia (26.6.2000)

Sekä työntekijät että työnantajat näyttävät suhtautuvan varsin myönteisesti osa-aikaeläkejärjestelmään. Neljä viidestä työntekijästä suhtautuu myönteisesti osa-aikaeläkejärjestelyihin keinona työrasituksen vähentämiseksi. Valtaosa työntekijöistä (91%) katsoo lisäksi, että myös työnantajat suhtautuvat myönteisesti osa-aikaeläkejärjestelyihin. Tulokset käyvät ilmi SAK:n jäsenkyselystä, johon vastasi maalis-huhtikuussa 854 SAK:laisten liittojen jäsentä.

Osa-aikaeläkejärjestelyjä käytetään kyselyn mukaan eniten julkisella sektorilla: 41 prosenttia julkisella sektorilla työskentelevistä kyselyyn vastanneista ilmoitti, että hänen työpaikallaan on käytetty mahdollisuutta osa-aikaeläkkeeseen. Teollisuuden prosentti oli 29 ja yksityisten palvelualojen 25.

Usko osa-aikaeläkejärjestelmiin keinona helpottaa työntekijöiden työrasitusta on vahva kaikissa ikäryhmissä. Myönteisintä suhtautuminen on 40-49-vuotiaiden keskuudessa mutta järjestelmillä on vahva suosio myös nuorimpien työntekijöiden keskuudessa: 78 prosenttia alle 30 vuotiaista kyselyyn vastanneista suhtautuu osa-aikaeläkejärjestelyihin erittäin tai melko myönteisesti keinona vähentää työntekijöiden työrasitusta.

Teollisuudessa ja yksityisillä palvelualoilla lähes puolet (48 %) osa-aikaeläkkeellä olevista työntekijöistä vuorottelee kokoaikatyötä ja vapaata yhden tai useamman viikon jaksoissa. Myös julkisella sektorilla työ- ja vapaaviikkojen vuorottelu on yleisin järjestely. Työviikkoon sisältyvien vapaapäivien ja työpäivien vuorottelu (osaviikkotyö) on sekin varsin suosittu tapa sekä julkisella sektorilla (35 %) että teollisuudessa (37 %). Varsinaista lyhennettyä työpäivää eli osapäivätyötä ei millään toimialalla suosita osa-aikaeläkejärjestelyissä: teollisuudessa ainoastaan kolme prosenttia ilmoitti lyhennetyn työpäivän oman toimipaikkansa pääasialliseksi tavaksi järjestää osa-aikaeläkeläisten työajan lyhentäminen.

Työntekijöiden vastausten perusteella ainoastaan viisi prosenttia työnantajista suhtautuu järjestelyyn kielteisesti. Toimialoittaiset erot työnantajien suhtautumisessa ovat vähäisiä. Julkinen sektori työnantajana suhtautuu myönteisimmin. Kaikilla toimialoilla vajaa tai reilu puolet vastanneista ilmoitti, että pääasiallisesti osa-aikaeläkeläisen menetetty työpanos on siirtynyt entisille työntekijöille. Tämä viittaa siihen, että uutta työvoimaa ei ole palkattu ja näin ajatus osa-aikaeläkejärjestelyihin liittyvästä työn jakamisesta ei ainakaan alkuperäisessä laajuudessaan toteudu. Työntekijöiden tietämys osa-aikaeläkejärjestelyissä noudatettavista pelisäännöistä on teollisuudessa ja yksityisillä palvelualoilla suhteellisen rajoitettua: alle puolet vastanneista ilmoittaa tietävänsä sen, ketkä ovat päättäneet noudatettavista pelisäännöistä. Julkisella sektorilla sentään lähes 60 prosenttia ilmoittaa tietävänsä, miten neuvottelut työajan lyhentämisestä osa-aikaeläketapauksessa on työpaikalla etupäässä toteutettu.

Luottamusmiesten kapasiteetti pelisäännöistä päätettäessä näyttäisi olevan puutteellisesti hyödynnetty huolimatta siitä, että luottamusmiehet tuntevat kyselyn perusteella osa-aikaeläkejärjestelmiin liittyvät säännöt selvästi muita paremmin. Kyselyyn vastanneista luottamusmiehistä 51 prosenttia ilmoittaa, että luottamusmiehet eivät osallistu työpaikan osa-aikaeläkejärjestelyjen yhteydessä noudatettavien sääntöjen laatimiseen. Toisin sanoen osa-aikaeläkejärjestelyjen yhteydessä näyttäisi varsin moni työntekijä neuvottelevan asiasta työnantajan kanssa ilman luottamusmiehen mukanaoloa.

– Osa-aikaeläkkeen tarkoitus on tarjota vanheneville kokoaikatyössä puurtaville mahdollisuus helpottaa työssä jaksamista yhdistämällä työnteko ja eläkkeellä olo. Osuvasti on sanottu, että osa-aikaeläke on silta kokoaikatyön ja vanhuuseläkeajan välillä, toteaa SAK:n sosiaalipoliittinen sihteeri ja Eläketurvakeskuksen hallituksen jäsen Kaija Kallinen. – Varovaisestikin arvioiden näyttäisi, että osa-aikaeläkkeelle siirtyneiden määrän kasvaessa on työkyvyttömyyseläkkeiden määrä alentunut lähes vastaavasti. Tämä viittaa siihen, että osa-aikaeläke todella on keino jatkaa työelämään osallistumista ja nostaa keskimääräistä työnjättöikää.

Lisätietoja: SAK:n jäsenkysely: ekonomisti Pekka Laine, puh. 040 5112 353 Eläkepolitiikka: sosiaalipoliittinen sihteeri Kaija Kallinen, puh. 040 500 2417