s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Jari-Pekka Jyrkänne: Aik…

Uutinen

SAK:n Jari-Pekka Jyrkänne: Aikuiskoulutuksen lisääminen avuksi suhdannepolitiikkaan (07.06)

– Talouden suhdannekuvan muuttuessa aikaisempaa synkemmäksi tarvitaan yhteiskunnassamme elvyttäviä toimia. Yksi keino on avata uusia mahdollisuuksia aikuiskoulutukseen. Sen sijaan, että heikkenevä kysyntä johtaisi lomautuksiin ja työvoiman vähentämiseen, voitaisiin julkisen vallan tuella lisätä työssäolevien mahdollisuuksia kouluttaa itseään uusiin tai aikaisempaa monipuolisempiin ja vaativampiin työtehtäviin, totesi SAK:n työvoima- ja koulutuspoliittinen sihteeri Jari-Pekka Jyrkänne tänään Varkaudessa.

Ammatilliseen aikuiskoulutukseen on Jyrkänteen mukaan kohdistettu viime vuosina voimakkaita leikkauksia. Omaehtoisen koulutuksen määrä on enemmän kuin puoliintunut kolmessa vuodessa. Lisävoimavaroja tarvitaankin kipeästi, jotta tarjolle saataisiin riittävästi työelämän ammattitaitovaatimuksiin vastaavaa aikuisten lisäkoulutusta.

– Elokuun alussa astuu voimaan uusi Koulutus- ja erorahaston maksama aikuiskoulutustuki, jonka avulla työelämästä koulutukseen lähtevä voi opiskella aikaisempaa paremman taloudellisen tuen turvin. On erittäin tärkeä, että jatkossa tarjolla on monipuolista koulutusta, jotta mahdollisimman moni aikuinen voi päivittää ja kehittää omaa osaamistaan, Jyrkänne painotti.

Lisätietoja:

Jari-Pekka Jyrkänne, SAK:n työvoima- ja koulutuspoliittinen sihteeri, puh. 040-541 4658