s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Ihalainen: Työelämän per…

Uutinen

SAK:n Ihalainen: Työelämän perheystävällisyyttä edistettävä seuraavalla vaalikaudella

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalaisen mukaan uusimmat tutkimustulokset osoittavat, että pienten lasten vanhemmilla on Suomessa muista maista poikkeavia ongelmia työn ja muun ajankäytön yhteensovittamisessa. Kotityöt kasautuvat edelleen selkeästi naisille. Pienten lasten äidit ovat pitkään poissa työelämästä ja myös isillä on vaikeuksia sovittaa yhteen työtä ja perhettä.

– SAK:n mielestä seuraavalla vaalikaudella on jatkettava toimia työn ja perhe-elämän yhteensovittamiseksi ja etsittävä konkreettisia keinoja tilanteen helpottamiseksi. Näin vaalien alla odotammekin puolueilta selkeitä näkemyksiä ja linjauksia työ- ja perhe-elämän paremmasta yhteensovittamisesta sekä perheystävällisten työpaikkojen kehittämisestä, Ihalainen sanoo.

Ihalaisen mukaan työn ja perheen yhteensovittamista voidaan tukea kiinnittämällä erityistä huomiota työaikajärjestelyihin. Pienten lasten vanhemmat tarvitsevat joustavia työaikoja ja perheystävällisiä työpaikkoja. Jotta esimerkiksi vuorotyöstä päivätyöhön siirtyminen lasten synnyttyä onnistuu, työnantajalta vaaditaan perheystävällistä asennetta. Tasavertaisesti toteutettu paikallinen sopiminen sekä yhteistyön lisääminen edistävät perheystävällisten työpaikkojen kehittämistä. Perheystävällisyys ja perheiden arjesta välittäminen ovat työnantajalle hyviä valtteja työmarkkinoilla, jossa kilpailu osaavasta työvoimasta kiristyy jatkuvasti.

– Osittaisen vanhempain- ja hoitovapaan turvin vanhemmat voivat osallistua lapsen hoitoon ja olla mukana työelämässä osa-aikaisesti. Naisten pitkät jaksot poissa työelämästä voivat vähentyä tätä kautta. Osittaisten perhevapaiden hyödyntäminen vaatii kuitenkin työajan joustamista työntekijän ehdoilla sekä työajan uudelleen organisoimista. Vapaisiin liittyvien korvausten olisi myös oltava nykyistä kannustavampia, Ihalainen toteaa.

Ihalaisen mielestä yhtenä uutena keinona työntekijöille olisi mahdollistettava osallistuminen kodin ja koulun tai päiväkodin väliseen yhteydenpitoon myös työaikana. Työmarkkinaosapuolten olisikin sovittava sitä tukevat pelisäännöt.

– Työn ja perheen yhteensovittamista on pyritty helpottamaan myös viimeaikaisilla perhevapaauudistuksilla. Niiden toteutumista on seurattava ja kehittämistä jatkettava myös ensi vaalikaudella. Erillisen vanhempainvakuutuksen käyttöönottoa on selvitettävä edelleen. Perhevapaiden kehittämisen lisäksi isiä tulee kannustaa perhevapaiden käyttöön myös työpaikoilla. Joustavien käytäntöjen lisäksi työyhteisöjen myönteinen ilmapiiri vaikuttaa perhevapaiden jakamiseen naisten ja miesten kesken. Vapaiden tasainen jakaminen myös tukee naisten asemaa työelämässä, Ihalainen muistuttaa.