s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Ihalainen: Lisäbudjettii…

SAK:n Ihalainen: Lisäbudjettiin tuntuva työllisyyssatsaus

Lauri Ihalainen

– Hallituksen on ensitöikseen tehtävä uskottava liikkeellelähtö työllisyysasioissa, vaati SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen Oulun Sähkötyöntekijäin ammattiosasto 1:n 50-vuotisjuhlassa lauantaina. – Uuden hallituksen ohjelma lupaa elvytyssysäystä hiipuvaan talouteen vielä tänä keväänä. Se on todellakin tarpeen, sillä luottamusta kotimarkkinoilla on nyt vahvistettava. Muutoin yhä useampi työntekijä joutuu työttömyyden uhriksi.

– Hallituksen on osaltaan rakennettava siltaa taantuman yli. Päätösten tulee olla tuntuvia, jotta kaivattu kasvu- ja työllisyyssysäys saadaan aikaan. Kosmeettiset toimet eivät riitä. Elvytyspaketin kokoluokan tulisi olla ainakin samaa tasoa kuin viime syksyn tuloratkaisun yhteydessä eli vähintään sadan miljoonan euron luokkaa.

– SAK ehdottaa, että toukokuisessa lisäbudjetissa lisätään aktiivisia työllisyystoimia, aikaistetaan julkisia investointeja ja tuetaan myös valikoiden yksityisiä investointeja. Tulevaisuuden menestyksen takaamiseksi valtion panostuksia tutkimukseen ja kehitykseen on nostettava jo lisäbudjetissa, sillä julkinen tutkimus- ja kehitysrahoitus on junnannut paikoillaan jo neljä vuotta. Hallituksen on tultava myös telakoita vastaan ja ojennettava auttava käsi tilausten ja takausten muodossa myös Otanmäen vaunutehtaan sekä Uudenkaupungin autotehtaan työntekijöille. Aktiivisia elinkeino- ja työvoimapolitiikan keinoja tarvitaan myös muualla maassa.

– Koska valtiontalous oli viime vuonna reilusti ylijäämäinen (peräti 2,4 mrd. euroa) ja koko julkinen talous on muutoinkin vahvassa kunnossa, pelivaraa voidaan käyttää myös työn verotuksen etupainotteiseen keventämiseen kansalaisten ostovoiman tukemiseksi. Ostovoima vahvistaa työllisyyttä kotimarkkinoilla ja siksi lisäpäätökset palkansaajien hyväksi ovat tässä suhdannetilanteessa paikallaan. Koska liikkumavara verotuksessa on kuitenkin rajallinen, kohdentamisessa valinta on tehtävä pieni- ja keskitulosten palkansaajien eduksi. Työnantajamaksujen lisäportaat ja kevennyskokeilut voivat odottaa.

Ihalainen vetosi myös työnantajiin lomautusten ja irtisanomisten välttämiseksi. – Maaliskuun työttömyysluvut osoittivat, että työttömyys on kääntynyt jo uuteen nousuun. Onkin syytä toistaa vakava vetoomus, että yritykset katsoisivat seuraavaa osavuotiskatsausta pidemmälle ja pitäisivät kiinni osaavasta työvoimastaan, josta suurten ikäluokkien siirtyessä eläkkeelle tulee kohta pulaa.

– Koulutus ja uudelleensijoitus on asetettava aina irtisanomisten edelle. Maltillisten tuloratkaisujen, alhaisen korkotason ja hyvän kilpailukyvyn ansiosta valtaosalla suomalaisyrityksiä on vahvat taseet ja huonompien aikojen kestokykyä. Sitä on nyt käytettävä henkilöstön hyväksi. Tinkimisen vuoro olkoon nyt osakkeenomistajilla.