s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Huutola: Työelämän heiko…

SAK:n Huutola: Työelämän heikoimmat tarvitsevat laajaa työmarkkinaratkaisua

Matti Huutola

SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Huutolan mielestä laajaa työmarkkinaratkaisua tarvitaan nyt tuomaan turvaa heikoimmille työelämässä. Työntekijöiden aseman turvaamiseen tähtäävät uudistukset saadaan toteutettua parhaiten, kun kaikki työmarkkinaosapuolet sopivat niistä yhdessä.

Turvattomuutta työmarkkinoilla voidaan vähentää esimerkiksi parantamalla määräaikaisissa sekä pätkä- ja osa-aikaisissa työsuhteissa olevien asemaa lainsäädännöllä ja sopimuksilla.

&#;8211 Työttömyysturvaa tulisi uudistaa niin, että se huomioi paremmin epätyypilliset työsuhteet. Nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyyden hoito sekä vajaakuntoisten sijoittuminen työelämään edellyttävät uudenlaista sitoutumista työmarkkinaosapuolilta, Huutola painottaa.

Myös uuden työn etsimistä irtisanomistilanteissa helpottavan muutosturvan ja sen mukaisten aktiivitoimien tulisi koskea kaikkia työntekijöitä työsuhteen laadusta ja muodosta riippumatta. Tällä hetkellä esimerkiksi nuoret ja epätyypillisissä työsuhteissa työskentelevät jäävät usein muutosturvan ulkopuolelle.

– Palkansaajien ja myös elinkeinoelämän tulevaisuus rakentuu ennustettavuudelle ja vakaudelle. Siksi tarvitaan palkkaa ja ostovoimaa tukeva raamiratkaisu sekä yritysten investointeja ja kehittämistä tukevien toimien tehostamista.

Kolmanneksi tärkeäksi asiaksi työelämän uudistamisessa Huutola nostaa kilpailukykyä ja tuottavuutta parantavat toimet.

– Tuottavuus saadaan kasvuun uudistamalla työelämän johtamisen tapoja sekä huolehtimalla siitä, että kaikilla palkansaajilla on mahdollisuus kehittää ja päivittää ammattitaitoaan.

Huutola puhui Oulussa Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kesäkokouksen yhteydessä järjestetyssä työelämää koskevassa yleisötapahtumassa.