s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Huutola perää yrityksilt…

SAK:n Huutola perää yrityksiltä moraalia

Matti Huutola

– Joukkomittaiset irtisanomiset, kannattavien yritysten lopettaminen ja tuotannon siirtämiset halpatyömaihin ovat herättäneet laajaa paheksuntaa suomalaisissa. Työnantajien ja omistajien piittaamattomuus työntekijöistään ja yhteiskunnallisesta vastuustaan muutostilanteissa eivät vastaa suomalaisten moraalikäsityksiä. Pidemmän päälle sellainen tilanne, jossa työelämän pelisäännöt ja yhteiskunnan arvot ja kehitys ovat ristiriidassa, on kestämätön. Seuraavaan sopimuskierrokseen valmistauduttaessa ja yhteistoimintalakia uudistettaessa onkin entistä laajemmin puututtava jokaiseen perusteettomaan tai keinottelumielessä tehtyyn irtisanomiseen. Työntekijöitä ei saa jättää yksin, sanoi SAK:n hallituksen tuleva varapuheenjohtaja Matti Huutola tänään Kuopiossa.

Huutolan mielestä onkin myönteistä, että esimerkiksi Elisan ja Turun moottoritehtaan irtisanomistapauksissa on syntynyt kansalaisliikehdintää vaatimaan inhimillistä kohtelua ja demokraattisia vaikutusmahdollisuuksia työpaikoilla. Myös julkisuuden paine ja poliittinen keskustelu osoittavat työnantajille ja yrityksille, että suomalaiset eivät hyväksy ahneutta ja voittojen maksimointia yritystoiminnan ohjenuoraksi.

– Fiksuimmat yritykset ovat jo ymmärtäneet myös maineen ja imagon merkityksen tulevaisuudelleen ja tulokselleen. Ne ovat tehneet yhteistyössä henkilöstön kanssa muutostilanteissa ratkaisuja, jotka ovat lakeja ja sopimuksia selvästi parempia, Huutola huomautti.

Huutolan mielestä vain avoimella ja tasapuolisella yhteistyöllä voidaan vastata maailmanlaajuiseen teknologian ja markkinoiden rajuun muutokseen sekä yhä kovenevaan kilpailuun.

– Ay-liike haluaa olla eri toimialoilla kehittämässä ja hakemassa uusia toimintaedellytyksiä suomalaisille yrityksille. Kysymys työnantajille kuuluukin, miten rakennemuutoksen tuomat ongelmat ratkaistaan. Tapahtuuko kehitys mahdollisimman hallittuna ja myös työntekijöiden asema oikeudenmukaisesti huomioon ottaen, vai suuntautuvatko omistajat ja yritysten johtajat pelkästään omien etujensa maksimointiin ja saneluun, Huutola painotti.

Matti Huutola on aloittanut työnsä SAK:n keskustoimistossa helmikuun alussa. SAK:n hallituksen varapuheenjohtajaksi hän siirtyy 1. toukokuuta.