SAK:n hallitus valmistautuu sopimusneuvotteluihin

SAK:n hallituksen kokouksessa 6. toukokuuta luotiin katsaus jäsenliittojen sopimusneuvotteluvalmisteluihin. Suurin osa liitoista on jo aloittanut valmistelut. Lisäksi päätettiin lakkauttaa nuorten Arvo-lehti ensi vuodenvaihteessa.
06.05.2013 13:06

Puheenjohtaja Lauri Lyly totesi, ettei kevään tunnusteluissa ollut riittävää työmarkkinapainetta, jotta ratkaisu olisi saatu aikaan. Lyly viittasi parhaillaan edustajakokoustaan pitävän Norjan LO:n tilanteeseen. Keskusjärjestön jäsenliitot ovat pystyneet kasvattamaan jäsenmääriään vuoden 2005 jälkeen ja kokonaisjäsenmäärä on nyt noin 900 000. Syiksi LO on maininnut mm. sen, että järjestö on säilyttänyt asemansa neuvotteluosapuolena.

Hallituksessa käytiin liittokohtainen katsaus valmistautumisesta sopimuskierrokseen. Sopimusvastaavien yhteinen tavoitevalmistelu on ollut pohjana liittojen omissa valmisteluissa.

Ensimmäiset sopimusneuvottelut käydään syksyllä, jolloin päättyvät mm. Metalliliiton ja Sähköliiton teknologiateollisuuden työehtosopimukset. Keväällä 2014 päättyvät mm. AKT:n, TEAM:n, PAMin, Rakennusliiton, SMU:n, SEL:n, Paperiliiton ja JHL:n suurimpien alojen työehtosopimukset.

Hallitus jatkaa kesäkuun kokouksessa sopimuskierrokseen valmistautumisen käsittelyä ja käsittelee silloin myös syksyllä alkavia eläkeneuvotteluja.

Työsuojeluviranomaisten asema aluehallintovirastoissa

Kehittämispäällikkö Juha Antila esitteli työsuojeluvalvonnan kehittämistyön tilannetta. Hallitusohjelman mukaisesti perustettiin kolmikantainen työryhmä, joka selvitti työsuojeluvalvonnan resurssien mitoitusta, kohdentamista, toimivaltuuksia ja valvontakäytäntöjä sekä työsuojeluvalvonnan organisointia. Lokakuussa 2012 palkansaajien keskusjärjestöt ja EK jättivät sosiaali- ja terveysministeri Risikolle yhteisen paperin, jossa esitettiin, millä toimin työsuojelutoimintaa voidaan kehittää eteenpäin. Lisäksi SAK ja STTK ovat antaneet eduskunnalle yhteisen lausunnon työsuojelutoiminnan kehittämisestä.

Risikolle jätetyssä paperissa on Juha Antilan mukaan kolme keskeistä asiaa

1. Työsuojelutoiminnan brändin kirkastaminen (esim. asiakasyhteydenottojen määrä on aluehallintovirastojen myötä laskenut). Tähän on tulossa parannuksia, mm. perustetaan yksi yleinen työsuojeluviranomaisen puhelinnumero.
  2. Kahden ministeriön (STM ja VM) päällekkäisohjauksen ongelmien ratkaiseminen.
  3. Työsuojelutarkastajien toimivallan tarkistaminen. Toimivalta rajautuu nyt aluehallintoviranomaisten toimivaltaan, mikä aiheuttaa ongelmia esim. työlupa-asioissa.

Sosiaali- ja terveysministeriö on kevään aikana tehnyt ehdotuksia, joita on käsitelty palkansaajien ja EK:n kesken.

Toisen vuosineljänneksen tuntipalkkatilastojen kohtalo

EK on esittänyt 2. neljänneksen tuntipalkkatiedustelusta luopumista, vaikka SAK:n ja EK:n tilastoyhteistyösopimuksessa on sovittu, että EK luovuttaa SAK:lle tuntipalkkatilastot 2. ja 4. vuosineljännekseltä. Luopumista on perusteltu palkkatilastoinnin resurssien vähentämisellä EK:ssa.

Asiaa on käsitelty SAK-EK-tilastolautakunnan kokouksessa.

SAK:n toimintakertomus vuodelta 2012

Strategia- ja hallintojohtaja Eija Hietanen esitteli SAK:n toimintakertomus vuodelta 2012. Hallitus lähetti SAK:n toimintakertomuksen SAK:n valtuuston käsiteltäväksi.

Arvo-lehden julkaisemisen lopettaminen

SAK:n edustajakokous teki vuonna 2011 päätöksen, jonka mukaan SAK:laisten lehtien ilmestymiskerrat eivät saa vähetä tulevan edustajakokouskauden aikana. SAK:n julkaisema nuortenlehti Arvo on ilmestynyt neljä kertaa vuodesta 2001 alkaen ja viidesti vuodet 2005–2011. Arvo-lehden levikki vuonna 2011 oli 104 450.

Arvon tilaajamäärät lähtivät laskuun vuonna 2010, jolloin liitot alkoivat vetäytyä yhteisestä lehtihankkeesta joko pienentämällä tilaustaan tai lopettamalla sen kokonaan. Huhtikuussa 2013 tehty kysely osoittaa, että tilausten määrä olisi merkittävästi laskenut vuonna 2014.

Hallitus päätti lopettaa Arvo-lehden julkaisemisen vuoden 2014 alusta. Lisäksi vuoden 2013 syksyllä ilmestyvän kahden lehden sivumäärä pudotetaan 48 sivusta 40:een. Lopettamispäätös viedään tiedoksi myös SAK:n valtuustolle.

Nuorten työllisyyden edistämistä koskeva Euroopan tason toimintasuunnitelma

Työllisyysasioiden päällikkö Pirjo Väänänen esitteli nuorten työllisyyden edistämistä koskevan Euroopan tason toimintasuunnitelman, josta Euroopan työmarkkinajärjestöt saivat 9.4.2013 aikaan neuvottelutuloksen. Järjestöillä on aikaa hyväksyä toimintasuunnitelma 30.5.2013 mennessä.

Toimintasuunnitelmassa on neljä painopistettä:

1. koulutus
  2. siirtymät
  3. työllistyminen ja
  4. yrittäjyys

Suunnitelmassa painotetaan

• elinikäistä oppimista ja ammatillista koulutusta
  • työpaikoilla tapahtuvaa oppimista (erit. oppisopimuskoulutusta)
  • nuorten yhteiskuntatakuuta sekä
  • nuorille suunnattua tietoa ja tukea.

Työmarkkinajärjestöillä on suunnitelmassa rooli mm. koulutuksen, nuorisotakuun ja nuorille suunnatun rahoituksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Suunnitelma ei sisällä nuorten palkanalennuksia tai sosiaaliturvan heikennyksiä, jotka olivat vielä neuvotteluvaiheessa pöydällä.

Toimintasuunnitelmaa seurataan vuosittain kolmen vuoden ajan. Neljäntenä vuonna suunnitelmasta tehdään yleinen arviointi. Seuranta jatkuu, kunnes toimet on aloitettu kaikissa maissa.

Toimintasuunnitelman ei voi arvioida tuovan Suomelle uutta tai ihmeellistä kehitettävää. Meillä nuorisotakuu sekä työurasopimuksen nuorten työllistämisen edistämisen toimet kattavat kaikki suunnitelman painopisteet.

SAK:n hallitus hyväksyi neuvottelutuloksen (Framework of actions for youth employment). Neuvottelutulos on saatavana vasta englanniksi.

SAK:n valtuuston kokous 23.–24.5.2013

Valtuustolle on tullut jäsenliitoilta yhteensä 23 esitystä. Hallitus käsitteli esitykset ja niihin tehdyt lausuntoluonnokset lähetettäväksi SAK:n valtuustolle. Esitykset ja hallituksen hyväksymät lausunnot julkaistaan SAK:n nettisivuilla keskiviikkona 8.5.

Hallitus käsitteli esitykset kokousvirkailijoista ja valiokunnista ja päätti lähettää ne SAK:n valtuustolle.

Hallinnon jäsenmuutokset

Rautatievirkamiesliitto esittää, että SAK:n hallitukseen yleisvarajäseneksi Tarja Turtiaisen tilalle valitaan Seppo Juselius. Hallitus käsitteli esityksen ja lähetti sen SAK:n valtuuston päätettäväksi.

Seuraava kokous

Hallituksen seuraava kokous pidetään maanantaina 3.6.2013 klo 9.00.