SAK:n hallitus vaatii koulutusoikeuden toteuttamista

SAK:n hallitus käsitteli tilannetta raamisopimukseen liittyvässä kolmen päivän koulutusoikeuden toteuttamisessa. Käydyissä taustakeskusteluissa ei ole tapahtunut etenemistä. SAK:n hallitus palaa asiaan tammikuussa.
19.10.2012 11:10

EK ei ole taustakeskusteluista huolimatta ollut valmis muuttamaan kielteistä päätöstään kolmen päivän koulutusoikeuden toteuttamisesta. Hallitus kävi keskustelua tilanteesta ja siitä, miten asiassa edetään.

Hallitus vaatii koulutuslain toteuttamista sovitussa muodossaan. SAK on kuitenkin valmis lisäajan ottamiseen neuvotteluissa vuoden vaihteeseen saakka, jos se helpottaa yhteisymmärryksen löytämistä.

Raamisopimuksesta on toteutumatta myös työmarkkinoiden luottamusta lisäävien toimien toimenpideohjelma. Hallitus katsoi, että tämän asiakokonaisuuden osalta on mahdotonta edetä ennen kuin koulutuskiista saada ratkaistua.

Hallitus myös totesi, että SAK ja liitot aloittavat seuraavan neuvottelukierroksen valmistelun entistä tiiviimmällä keskinäisellä yhteistyöllä.

Mikäli koulutuskysymyksestä ei ole syntynyt ratkaisua vuoden vaihteeseen mennessä, hallitus arvioi tilannetta ja mahdollisia toimenpiteitä kokouksessaan 14.1.2013.

Hallituksen kannanotto

Hallitukselle esiteltiin Taloustutkimuksen ja SAK:n luottamusmiespaneelin tutkimustulokset liittyen kolmen päivän koulutusoikeuteen. Kansalaisista 56 prosenttia on tietoinen, että raamisopimuksessa on sovittu koulutusoikeudesta ja 76 prosenttia pitää lakia osaamisen kehittämisestä erittäin tai melko tärkeänä. Tätä mieltä ovat erityisesti työntekijät ja toimihenkilöt.

SAK:laisille luottamusmiehille tehdyn kyselyn mukaan 89 prosenttia luottamushenkilöistä tietää, että raamisopimuksessa on sovittu myös koulutusoikeudesta. Vastaajista 93 prosenttia pitää sen toteuttamista melko tai erittäin tärkeänä.

Taloustutkimuksen gallupin ja luottamusmiespaneelin tulokset

Nuorten työllisyyden edistäminen

Työmarkkinoiden keskusjärjestöt ovat saaneet valmiiksi esityksen, jossa järjestöt ehdottavat uusia keinoja nuorten työelämään pääsyn helpottamiseksi.

Järjestöjen ehdotusten pääkohdat:

• ammatilliseen koulutukseen 2+1 malli
  • tuettua oppisopimuskoulutusta syrjäytymisvaarassa oleville nuorille
  • oppilaitoksissa opiskelu säilyy jatkossakin ensisijaisena väylänä ammattiin

Esitykset luovutettiin ministereille Gustafsson ja Ihalainen eilen 18.10.2012. Hallitus sai esitykset tiedoksi.

Lakimies Anne-Mari Mäkisen irtisanoutuminen

Hallitus sai tiedoksi, että Mäkinen on irtisanoutunut 14.10.2012

Viestintäpäällikön palkkaaminen

Hallitus valitsi SAK:n viestintäpäälliköksi filosofian maisteri Jaana Pohjan 1.12.2012 alkaen toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen. Pohja on työskennellyt vuodesta 2002 Toimihenkilöunionissa/ammattiliitto Pro:ssa. Vuodesta 2010 hän on toiminut liiton verkkoviestinnän päätoimittajana.

Hallituksen seuraava kokous on 5.11. 2012