s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n hallitus tyrmää nuorten …

SAK:n hallitus tyrmää nuorten eläkekarttuman leikkaamisen

SAK:n hallitus pitää tärkeänä, että eläkeneuvotteluissa syntyy eläkelakeja selkiinnyttävä, työelämän muutokset huomioonottava ja oikeudenmukaisuutta lisäävä ratkaisu. Myös määräaikaisissa työsuhteissa työskentelevien eläkekarttumasta lastenhoitojaksoilta on huolehdittava.

SAK:n hallitus tyrmäsi nuorten työntekijöiden eläkekarttuman leikkaamisen. Nuorten eläkekarttumaa on päinvastoin tarpeen parantaa neuvotteluissa kaavaillulta tasolta, hallitus korosti. SAK:n hallitus sai selvityksen eläkeneuvottelutilanteesta maanantaisessa kokouksessaan.

Kokouksessa käsiteltiin myös SAK:n laadullisia tavoitteita mahdolliselle tulevalle sopimuskierrokselle. Esille nousivat vahvasti mm. työntekijöiden muutosturvallisuuteen ja työsuhdeturvaan, osaamiseen, työn ja perhe-elämän yhteensovittamiseen, pätkätyöntekijöiden asemaan, luottamusmiesten toimintaedellytyksiin sekä ulkomaalaisten työntekijöiden työehtojen valvontaan liittyvät kysymykset. Laadulliset tavoitteet vahvistetaan ylimääräisessä SAK:n hallituksen kokouksessa 23.9. klo 9.30, jossa järjestö ottaa omalta osaltaan kantaa myös mahdollisuuksiin käynnistää neuvottelut kokoavan tulopoliittisen kokonaisratkaisun aikaansaamiseksi. Ostovoimatavoitteitaan SAK:n hallitus on varautunut käsittelemään 7.10. kokouksessaan.

SAK:n hallitus sai kokouksessaan selvityksen voimassaolevan tulopoliittisen kokonaisratkaisun ansiokehitystarkastelusta. SAK:n hallituksessa pidettiin kestämättömänä tapaa, jolla työnantajat laiminlyövät sopimukseen sisältyvän tilastointivelvoitteensa. Sopimisilmapiiriä ei paranna, jos työnantajat puutteellisten tilastojen avulla onnistuvat välttämään työntekijöille kuuluvat palkantarkistukset. Ansiokehitystarkastelu tuotti ylimääräisen 0,3-0,8 prosentin palkantarkistuksen kolmelle SAK:laiselle alalle. Korotukset koskevat noin 2500 palkansaajaa. Lautakunnan ratkaistavaksi vietiin yhteensä 41 alaa, joista 27 SAK:laisia.

Kokouksessa hyväksyttiin myös yhteistoimintasopimus Suomen Jääkiekkoilijat ry:n kanssa. Yhteistoiminnan tavoitteena on jääkiekkoilijoiden edunvalvonnan vahvistaminen. Sopimuksen osana SAK tarjoaa Suomen Jääkiekkoilijat ry:lle asiantuntija-, informaatio- ja tilastopalveluja, oikeudellisia palveluja sekä jäsenetuyhteistyötä.

– eläkkeet: johtaja, pääekonomisti Pertti Parmanne, puh. (09) 772 1310
– ansiokehitystarkastelu: hallituksen varapuheenjohtaja Pekka Ahmavaara, puh. 0400-500 760
– yhteistoimintasopimus: johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400-600 099