s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n hallitus: Työttömyysturv…

SAK:n hallitus: Työttömyysturvan leikkaukset eivät pidennä työuria

SAK:n hallitus

SAK:n hallitus torjuu Elinkeinoelämän keskusliiton esitykset työttömyysturvan leikkauksista työurien pidentämisen nimissä. EK on tuonut neuvottelupöytään ikääntyneiden työttömien ns. lisäpäiväoikeuden poistamisen. Tällä EK hakee työnantajien rahoitusosuuden eli taloudellisen vastuun poistamista ikääntyneiden työttömyysturvasta.

SAK:n hallituksen mukaan ikääntyneiden työttömyysturvaa ei saa leikata. Erityisesti tässä työllisyystilanteessa työnantajapuolen vaatimukset ovat vastuuttomia, kun työttömyys on laman seurauksena räjähtämässä käsiin. Nyt pitäisi ennemminkin neuvotella työttömyysturvan parantamisesta kuin sen heikentämisestä.

Työurat eivät pitene työttömyysturvan leikkauksilla eivätkä mekaanisella eläkeiän nostolla. SAK:n mielestä keinot löytyvät työelämän uudistuksista. Tärkeintä on estää työkyvyttömyyseläkkeelle joutuminen. Työterveyshuoltoa on parannettava, on lisättävä työntekijöiden tarpeista lähteviä työaikajärjestelyjä ja ikääntyvien työssä jaksamista on parannettava erilaisilla ikäohjelmilla.

SAK:n hallitus käsitteli työuraneuvotteluiden tilannetta tänään ylimääräisessä kokouksessaan. Neuvottelutilannetta käsitellään seuraavan kerran SAK:n hallituksen kokouksessa 1. helmikuuta 2010.