s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n hallitus: Stora Enson te…

SAK:n hallitus: Stora Enson tehtaille lisäaikaa Kemijärvellä ja Summassa

SAK:n hallitus

SAK:n hallitus keskusteli maanantain kokouksessaan laajasti ajankohtaisesta työmarkkinatilanteesta. Keskustelussa nousi esille keskeisesti Stora Enson tilanne. Metsäteollisuuden osalta hallitus totesi haasteita riittävän myös muilla kuin Stora Enson tehtailla.

Stora Enson Kemijärven ja Summan tehtaille SAK:n hallitus vaatii lisäaikaa ensisijaisesti sillä perusteella, että pikaisesti selvitettäisiin tehtaiden puunsaatavuuteen ja markkinatilanteeseen liittyvät asiat. SAK muistuttaa, että Stora Enson sellutehdas Kemijärvellä ja paperitehdas Summassa ovat molemmat paikkakuntiensa taloudelle ja työllisyydelle erittäin merkittäviä tehtaita.

– Nyt päätetyt satojen työpaikkojen lopetukset johtavat näillä paikkakunnilla kestämättömään tilanteeseen, kun muitakin isoja irtisanomisia on jo aikaisemmin toteutettu. Tehtaiden työntekijät ovat olleet mukana kehittämässä toimintoja tehokkaammaksi. Tältä yhteistyöltä on nyt vedetty matto alta, SAK toteaa.

SAK:n hallituksen mielestä lisäaika tehtaille on tarpeen myös sen takia, että voidaan kunnolla kartoittaa mahdolliset ostajakandidaatit ja muut toimenpiteet, joilla uhkaamassa oleva taloudellinen ja inhimillinen katastrofi voidaan välttää.

– Stora Enson on kannettava yhteiskuntavastuunsa. Pörssiyhtiönkin on otettava huomioon työntekijöiden ihmisarvo eikä pelkästään omistaja-arvo, SAK vaatii.