s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n hallitus: Siirtymäajoist…

Uutinen

SAK:n hallitus: Siirtymäajoista luopuminen edellyttää tilaajavastuun toteuttamista

SAK:n hallituksen kokoushuone, Hakaniemenranta 1

SAK:n hallitus sai maanantaisessa kokouksessaan selvityksen tilaajavastuuvalmistelun etenemisestä. Tilaajavastuun toteuttamisen suuntaviivat sovittiin tuponeuvotteluissa syksyllä 2004. SAK.n hallituksen kokouksessa pidettiin välttämättömänä, että tilaajavastuun toteuttamisesta päästään nopeasti yksimielisyyteen, jos työvoiman vapaan liikkuvuuden siirtymäajoista halutaan luopua ensi vappuna. Tilaajavastuun toteutuminen hillitsisi osaltaan työvoiman vapaaseen liikkuvuuteen liittyviä väärinkäyttö- ja keinottelumahdollisuuksia.

Tilaajavastuun lähtökohta on, että myös työn tilaajalla on vastuuta siitä, että alihankkija tai urakoitsija noudattaa työehtosopimuksia sekä maksaa verot ja muut yhteiskunnan maksut. Tilaajan tulisi etukäteen selvittää käyttämänsä alihankinta- tai vuokrayrityksen taustat ja varmistaa, että tällä on edellytykset suoriutua velvoitteistaan. Tilaajavastuun toteuttaminen olisi myös lakeja ja työelämän pelisääntöjä noudattavien rehellisten yritysten etu, sillä se karsisi kilpailijayritysten mahdollisuuksia hankkia kilpailuetua esimerkiksi pimeää työvoimaa käyttämällä.

SAK on pitänyt vapaata liikkuvuutta Euroopan unionissa myönteisenä asiana. Liikkuvuuden lisääntymiseen sisältyy kuitenkin myös uhkia. Jo palveluiden vapaasta liikkuvuudesta saadut kokemukset osoittavat, että Euroopan maiden välisiä palkka- ja elintasoeroja yritetään monin tavoin käyttää hyväksi. Sekä koti- että ulkomaisen työvoiman aseman turvaaminen edellyttää toimivaa lainsäädäntöä, riittäviä viranomaisreskursseja sekä tehokasta valvontaa.

Hallituksen keskustelussa kiirehdittiin myös valmistelutyötä perhevapaakustannusten tasaamiseksi. Kokouksessa pidettiin tärkeänä, että perhevapaista syntyvien kustannusten tasaamisessa työnantajien kesken sekä työntekijöiden vanhempainpäivärahojen korotuksista päästäisiin lähiviikkoina ratkaisuun asiaa valmistelevassa työryhmässä. Lähtökohtana kustannustasauksessa on oltava kustannusten tasaaminen eri alojen työnantajien kesken, ei perhevapaista aiheutuvien kustannusten sälyttäminen veronmaksajille. Verovaroin toteutettu tasaus johtaisi mm. siihen, että ne SAK:laisten palvelualojen työntekijät, jotka eivät itse saa äitiysloma-ajalta palkkaa, joutuisivat kuitenkin rahoittamaan muiden parempia etuuksia.

• Tilaajavastuu: edunvalvontaosaston johtaja Lauri Lyly, puh. 020 774 0158
  • Siirtymäajat: yhteiskuntapoliittisen edunvalvontaosaston apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 020 774 0157
  • Perhevapaakustannukset: sosiaalipoliittinen asiantuntija Mirja Janérus, puh. 020 774 0152