s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n hallitus: Pätkätyötä tek…

SAK:n hallitus: Pätkätyötä tekeville tasavertaiset vuosilomaoikeudet

SAK:n hallitus 2.2.2004

SAK:n hallituksen mukaan uudessa vuosilomalaissa on parannettava osa-aikaisten, määräaikaisten ja vuokratyöntekijöiden lomaoikeuksia ja -etuuksia. SAK vaatii, että vuosilomalain uudistuksessa turvataan osa-aikaisille ja muissa epätyypillisissä työsuhteissa työskenteleville työntekijöille suhteessa samat lomaetuudet kuin kokoaikaisilla ja vakituisilla työntekijöillä on. Sitä edellyttävät Suomen lainsäädännöltä myös EU:n työelämää sääntelevät direktiivit. SAK:n hallitus arvioi vuosilomalain uudistusta pohtivan komitean tilannetta maanantaisessa kokouksessaan.

Epätyypillisissä työsuhteissa työskentelevien työntekijöiden oikeus tasavertaiseen asemaan vuosiloman pituuden sekä lomapalkan ja korvauksen suhteen on SAK:n mielestä keskeinen asia vuosilomalakikomitean työssä. Komiteatyöskentelyssä pätkätyöntekijöiden vuosilomaetuuksien parantamista on vastustanut erityisesti Palvelutyönantajien PT, jonka toimialoilla osa-, määräaikais- ja vuokratyötä tehdään eniten. PT:n vastustus kummeksuttaa, sillä tähän saakka se on puhunut suureen ääneen pätkätyöntekijöiden lomaetujen parantamisesta. Todellisuudessa PT on valmis yhdenvertaistamaan pätkätyöntekijöiden aseman vain kokoaikaisten työntekijöiden kustannuksella eli heidän lomaetuuksia heikentämällä.

SAK toivoo kuitenkin, että vuosilomalakikomitea pääsee riittävään yhteisymmärrykseen uuden vuosilomalain sisällöstä. Komitea, jonka määräaika päättyi tammikuun lopussa, jatkaa mietintönsä viimeistelyä ja erimielisten asioiden käsittelyä 12. maaliskuuta saakka.

– johtaja Kirsti Palanko-Laaka, puh. 0400 511 026
– vastaava lakimies Jorma Rusanen, puh. 040 548 5661