s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n hallitus: Liikenneinvest…

SAK:n hallitus: Liikenneinvestointeja ei pidä lykätä

SAK:n hallitus

SAK:n hallituksen mielestä elokuun lopun budjettiriihessä on lisättävä liikenneinvestointien, perusväylänpidon ja joukkoliikenteen määrärahoja. Maanantaina koolla ollut järjestön hallitus vaati rahoituksen suuntaamista E-18-tien parantamiseen Helsingin ja Vaalimaan välillä sekä Vantaan kehäradan toteuttamiseen.

SAK:n mukaan nämä investoinnit ovat mahdollisia siksikin, että Valtatie 1:n Lohja-Muurla-osuuden ja Vuosaaren sataman valmistuessa vapautuu maanrakennusalalle runsaasti voimavaroja, jotka on hyödynnettävä kilpailukykyämme vahvistaviin investointeihin.

Perusväylänpidon rahoitus, varsinkin rataverkon osalta, on osoittautunut riittämättömäksi. Sama tilanne vallitsee joukkoliikenteen osto- ja kehittämismäärärahoissa. Rataverkosta huolehtiminen ja joukkoliikenteen kehittäminen ovat välttämättömiä myös ilmastonmuutoksen torjunnassa, toteaa SAK:n hallitus.

SAK:n hallitus vaatii lisäksi, että budjettiriihessä kiinnitetään enemmän huomiota talousarvioesityksen tulonjakovaikutuksiin.

Energiaverojen korottaminen ja hyvinvointipalvelujen asiakasmaksujen nostaminen leikkaavat eniten juuri pienipalkkaisten ostovoimaa. Veropolitiikasta uhkaa tulla epäoikeudenmukaista, kun samaan aikaan hallitus on ilmoittautunut pidättäytyvänsä tuloveronalennuksista. Verojen ja maksujen korottamisessa pitäisi käyttää nyt harkintaa ja kiinnittää erityistä huomiota pienipalkkaisten asemaan. Pätkätyöntekijöiden asemaa heikentää hallituksen suunnitelma sovitellun päivärahan enimmäisajan palauttamisesta, SAK:n hallitus linjaa budjettikannanotossaan.

Aikuisväestön osaamisen kehittämiseen suunnatut määrärahat jäivät valtiovarainministeriön budjettiehdotuksessa riittämättömiksi. Hallitusohjelmassa on sitouduttu ammatillisen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistukseen, mutta budjettiehdotuksessa ei ole osoitettu rahoitusta sille.

SAK:n hallitus korostaa, ettei kokonaisuudistusta voida tehdä ilman lisäpanostuksia. Ensi vuonna lakkaavaan Noste-ohjelmaan aiemmin varatut 35 miljoonaa euroa on suunnattava jatkossakin aikuiskoulutukseen.