SAK:n hallitus: Kuntien tehtäviä arvioitava kansalaisten hyvinvoinnin näkökulmasta

Hallitus käsitteli kokouksessaan myös liittojen soveltamisneuvottelujen etenemistä ja valitsi SAK:lle uuden edunvalvontajohtajan.
08.10.2013 10:59 karhu admin

Kokouksen aluksi kuultiin kaksi asiantuntijapuheenvuoroa: Neuvonantaja Lauri Uotila DanskeBankista alusti globaalitaloudesta ja Suomen vahvuuksista ja finanssineuvos Hannele Savioja valtiovarainministeriöstä kuntien tehtävien ja velvoitteiden arvioinnista ja tämän työn etenemisestä.

Työllisyys- ja kasvusopimus

Kokouksessa käytiin läpi soveltamisneuvottelujen tilannetta liitoittain. Neuvottelut ovat käynnistyneet kaikissa liitoissa ja osassa liittoja ollaan neuvotteluissa jo varsin pitkällä. Veturimiehille syntyi neuvottelutulos perjantaina ja liiton hallinto käsittelee sitä 15.10.

Työnantaja on tuonut joihinkin pöytiin heikennysesityksiä, mikä vaikeuttaa neuvotteluja.

Rakennepoliittisen ohjelman jatkotoimet

Hallitus keskusteli valmistelussa olevista rakennepoliittisen ohjelman toimenpiteistä ja SAK:n linjauksista niissä. Toimenpiteitä valmistellaan parhaillaan useissa työryhmissä. Hallitus keskusteli myös SAK:n linjauksista liittyen kuntien palvelujen kehittämiseen ja maan hallituksen tavoitteeseen vähentää kuntien tehtäviä ja velvoitteita miljardilla eurolla.

SAK:n näkökulmat hyvinvointipalvelujen kehittämisessä ja kuntien tehtävissä voidaan kiteyttää seuraavasti:

• Hyvinvointipalvelujen on oltava kaikkien saatavilla – niitä ei pidä kohdentaa vain esimerkiksi pienituloisille
  • Hyvinvointipalvelut ovat osa palkansaajien hyvinvointia – mitä pienituloisempi ihminen on, sitä suurempi merkitys kuntapalveluilla on hänelle.
  • Kuntapalveluilla on yhteys työelämään – erityisen tärkeitä tästä näkökulmasta ovat perus- ja ammatillinen koulutus, hoivapalvelut ja infrastruktuurista huolehtiminen.
  • Kuntien tehtävien ja velvoitteiden uudelleenarviointi on tehtävä kansalaisten hyvinvoinnin, ei pelkästään talouden tai kuntien itsehallinnon näkökulmasta.
  • Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa SAK:n huoli liittyy erityisesti työterveyshuollon asemaan – sillä on merkittävä rooli työurien pidentämisessä.

Vuorotteluvapaan kehittäminen

Hallitus keskusteli SAK:n prioriteeteista vuorotteluvapaan uudistamisessa. Maan hallitus päätti rakennepoliittisessa ohjelmassa uudistaa vuorotteluvapaata siten, että järjestelmän käyttöä rajoitetaan mm vapaan saantiedellytyksiä tiukentamalla. Ehdotukset uudistuksista valmistellaan kolmikantaisesti. SAK:n lähtökohtana neuvotteluissa on, että vuorotteluvapaaseen mahdollisesti tehtävät muutokset ovat oikeudenmukaisia ja sellaisia, että ne helpottavat työttömien pääsyä työelämään, mikä on ollut järjestelmän alkuperäinen tarkoituskin.

Tilaajan vastuun laajentaminen

Lakia tilaajan vastuusta ollaan uudistamassa kolmikantaisesti. Työnantajapuoli on ilmoittanut suhtautuvansa kielteisesti tilaajan vastuun laajentamiseen. Tämä tarkoittaa, että SAK:n tavoitteet verojen ketjuvastuusta ja tilaajan vastuusta alihankkijoiden työntekijöiden palkoista on vaikea edistää työryhmässä. Hallitus kävi aiheesta keskustelun, jossa linjattiin SAK:n jatkotyötä työryhmässä. SAK:n tavoitteena on edelleen tilaajan vastuun laajentaminen.

SAK:n jäsenliittojen tilinpäätökset vuodelta 2012

Talousjohtaja Arto Kuusiola esitteli tilinpäätöksistä laaditun yhteenvedon. Lopullinen yhteenveto käsitellään talousvastaavien kokouksessa tässä kuussa.

Työpaikalla tapahtuva oppiminen ja työsuhde

Hallitus kävi evästyskeskustelun koskien laajennetun työssäoppimisen pelisääntöjä ja erityisesti sitä, missä laajuudessa työssäoppimista voidaan toteuttaa ilman työsuhdetta. Viime vuosina on ollut kokeiluja, joissa valtaosa tutkinnosta voidaan suorittaa työssäoppimalla. Nämä kokeilut lisääntyvät ensi vuonna. Oppisopimusmallia, joka perustuu työsuhteeseen, pidettiin hyvänä erityisesti tapauksissa, joissa oppiminen työpaikalla kestää useamman kuukauden. Sovittiin, että hallitukselle valmistellaan vielä tarkemmat linjaukset asiasta.

SAK:n eurovaalikannanotto ja europarlamenttivaaleihin liittyvät toimenpiteet

Kansainvälisten asioiden asiantuntija Pekka Ristelä esitteli hallitukselle eurovaalikannanoton ja järjestöpäällikkö Eija Harjula kävi läpi alustavia hahmotelmia palkansaajakeskusjärjestöjen mahdollisesta yhteisestä vaalikampanjasta.

Eurovaalikannanotto on valmisteltu SAK:ssa, mutta sitä ovat kommentoineet myös liittojen kansainvälisten asioiden asiantuntijat ja SAK:n ja liittojen yhteiskuntavaikuttamisen työryhmä.

Vaalikampanjoinnin ensisijainen kohderyhmä ovat ay-liikkeen jäsenet. Yhteistoiminnalla olisi mahdollisuudet laajempaan näkyvyyteen, asiantuntemukseen ja vaikuttavuuteen. Palkansaajajärjestöjen yhteinen kampanjointi ei kuitenkaan sulje pois järjestöjen omia tavoitteita ja materiaaleja.

SAK:n sääntöuudistus

Hallitus sai tilannekatsauksen sääntöuudistushankkeesta ja kävi aiheesta keskustelun. SAK:ssa käynnistettiin noin vuosi sitten prosessi, jossa arvioidaan SAK:n sääntöjen toimivuus ja tehdään tarvittavat muutosesitykset edustajakokoukselle. Hankkeen taustalla on edellisen edustajakokouksen päätös. Edustajakokous vuonna 2016 päättää sääntömuutoksista.

SAK:n valtuuston kokous 21.–22.11.

Hallitus käsitteli ja hyväksyi valtuuston kokouksen kutsun, luonnoksen esityslistaksi ja kokoussäännöt sekä päätti lähettää ne edelleen valtuustolle.

Edunvalvontajohtajan valitseminen

Hallitus valitsi SAK:n edunvalvontajohtajaksi oikeustieteen kandidaatti Janne Metsämäen. Metsämäki toimii tällä hetkellä työministerin valtiosihteerinä. Hän on työvapaalla SAK:n elinkeinoasioiden päällikön tehtävästä ja aloittaa edunvalvontajohtajana ensi vuoden alkupuolella.