SAK:n hallitus keskusteli kehysriihen päätöksistä

SAK:n hallitus kävi tämänpäiväisessä kokouksessaan läpi kehysriihen päätöksiä ja sai selvityksen osaamisen kehittämisen toimintamallin jatkovalmistelusta.
15.04.2013 14:37
SAK

Valtiontalouden kehykset

Pääekonomisti Olli Koski esitteli muistion hallituksen kehyspäätöksistä. Kehyspäätöksissä valtiontalouteen tehdään noin 600 miljoonan euron verran tasapainottavia toimia eli menoleikkauksia ja veronkorotuksia. Kehysriihen merkittävimmät päätökset olivat yhteisö- ja pääomatuloverotukseen tehdyt muutokset.

Koski painotti, että yhteisöveroalennus on erittäin suuri ja sen rahoittaminen on veroalennuksen dynaamisten vaikutusten varassa. Osinkoverouudistuksen osalta mentiin talouskasvun näkökulmasta huonompaan suuntaan ja verotusta on korjattava seuraavassa hallitusohjelmassa, Koski totesi.

Kehyspäätöksissä on SAK:n kannalta myös hyviä asioita:

• asuntopoliittinen toimenpidepaketti
  • infrastruktuurihankkeiden toteutumisen varmistuminen
  • nuorten oppisopimuksen kehittäminen
  • joustavan hoitorahan käyttöön otto
  • merenkulun miehistötuen leikkauksesta luopuminen pysyvästi

Miinuspuolella on muun muassa:

• aikuisten oppisopimuskoulutuksen määrärahojen leikkaaminen
  • sairausvakuutuksen 50 miljoonan euron säästöt, mikä merkitsee korvausten heikkenemistä ja vakuutettujen maksujen nousemista
  • työterveyslaitoksen rahoituksen leikkaaminen
  • kehysriihen päätöksillä työn tarjonta ja työllisyys eivät juuri parane

Osaamisen kehittämisen toimintamalli ja raamityöryhmän työryhmä koskien henkilöstösuunnittelun kehittämistä

Hallitusta informoitiin siitä, että osaamisen kehittämisen toimintamallin jatkovalmistelu on käynnistynyt. Laki on tarkoitus saada voimaan elokuun alusta ja lakiesityksen pitäisi olla valmis huhtikuun puolivälissä. Työryhmässä on päätetty yhdistää raamin työryhmä koskien henkilöstösuunnittelun kehittämistä tähän samaan hallituksen esitykseen. Samassa työryhmässä valmistellaan myös tarvittavat lakimuutokset kuntien ja valtion yt-säännöksiin. Myös kirkon osalta muutokset tehdään samaan sopimukseen.

Osaamisen kehittämisen toimintamalli

Toiminta- ja talousasiat

• Velkakirjojen palauttaminen SAK:n koulutussäätiölle: SAK:n saatavat SAK:n koulutussäätiöltä muodostuvat vuonna 1988 ja 2007 myönnetyistä lainoista. Hallituksen aiempien päätösten nojalla nyt päätettiin, että SAK:n koulutussäätiölle palautetaan sen SAK:lle antamat velkakirjat ja ilmoitetaan, että SAK:lla ei ole näihin velkakirjoihin liittyviä vaatimuksia.
  • Sijoitussuunnitelman toteuttaminen: SAK:n sijoituksissa on viime vuosina ollut suuri paino kotimaisten yritysten liikkeelle laskemissa joukkovelkakirjalainoissa. Näiden markkinoiden ylikysynnän vuoksi olisi sijoituksia nyt hyvä talousjohtaja Arto Kuusiolan mukaan kohdistamaa muihin markkinoihin. Tämän toteuttamiseksi täyden valtakirjan varainhoitosopimuksia on laajennettava. Hallitus valtuutti talousjohtajan allekirjoittamaan ja toteuttamaan esityksen mukaiset varainhoitosopimukset ja niissä sovitut sijoitukset sekä realisoimaan tarvittavan määrän joukkovelkakirja- ja rahastosijoituksia.

Palkansaajajärjestöjen keskusteluasiakirja EU:n ja EMU:n tulevaisuudesta

Hallitusta informoitiin valmisteilla olevasta keskusteluasiakirjasta, jossa analysoidaan EU:n ja rahaliitto EMU:n kehittämisen eri vaihtoehtoja. Keskusteluasiakirjassa todetaan, että EU:n taloushallintoa on syytä kehittää ja koordinoida nykyistä paremmin. Samalla korostetaan, että työmarkkinaosapuolet ovat itsenäisiä toimijoita, eikä työehtosopimista pidä rajoittaa. Asiakirja on tarkoitus julkistaa kevään aikana. Eurovaalit pidetään keväällä 2014.

Hallitus kävi evästyskeskustelun asiakirjasta. Korostettiin, että rahasta puhumisen lisäksi on keskusteltava myös oikeuksista ja demokratian toteutumisesta – mitä päätetään kansallisesti ja mitä EU-tasolla, kuka tekee päätökset EU-tasolla ja mitkä ovat esimerkiksi ay-liikkeen oikeudet.

Hallinnolliset asiat

• Valtuuston varapuheenjohtajan Piia Yli-Heikkurin eroilmoitus: Piia Yli-Heikkuri on ilmoittanut eroavansa SAK:n valtuuston varapuheenjohtajan tehtävästä 25.3. alkaen. Yli-Heikkuri on siirtynyt toimitsijaksi Pamin Vaasan aluetoimistoon. Hallitus käsitteli ilmoituksen ja lähetti sen valtuuston käsiteltäväksi.
  • SAK:n valtuuston kokous 23.–24.5.2013: Hallitus käsitteli ja hyväksyi SAK:n valtuuston varsinaisen kokouskutsun, esityslistaluonnoksen ja kokoussäännöt sekä päätti lähettää ne valtuustolle.
  • Työvaliokunnan varajäsenen valinta: Hallitus nimitti SAK:n kuljetusliittojen esityksestä Vesa Maurialan JHL:stä varajäseneksi.

Henkilöstöasiat

• SAK:n henkilöstöstrategia 2013–2016: Henkilöstöstrategia linjaa henkilöstöpolitiikan arvot, keskeiset haasteet ja painopisteet sekä joitakin konkreettisia toimenpiteitä. Strategia- ja hallintojohtaja Eija Hietasen mukaan keskeistä SAK:n henkilöstöpolitiikassa on henkilöstön määrän hallinta, henkilöstön rakenteen kehittäminen sekä henkilöstövoimavarojen laadullinen parantaminen ja parempi kohdentaminen. Hallitus hyväksyi henkilöstöstrategian.
  • Saana Siekkisen sijaisuus ja järjestelyt kehittämisosastolla: Pamista on pyydetty Saana Siekkistä hoitamaan Pamin kehittämisjohtajan tehtäviä ajalla 13.5.–31.12.2014. SAK:n ja Pamin kesken laaditaan sopimus töiden ja kustannusten jaosta. Hallitus päätti, että SAK:n kehittämisosaston johtajana ja kehittämisjohtajana ajalla 13.5.2013–31.12.2014 toimii kehittämispäällikkö Markku Liljeström. Liljeström vastaa edelleen myös järjestön ja osaamisen kehittämislinjasta. Osaston johtajan varahenkilönä tänä aikana toimii kehittämispäällikkö Juha Antila.

Hallituksen seuraava kokous on maanantaina 6.5. klo 9.