s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n hallitus: Kehysriihessä …

SAK:n hallitus: Kehysriihessä varmistettava muutosturvan rahoitus

SAK:n hallitus

SAK:n hallitus edellyttää, että hallitus osoittaa kehysriihessään lisäresursseja aktiiviseen työvoimapolitiikkaan ja muutosturvan toteuttamiseen. Voimassa olevan tupo-sopimuksen mukaisen muutosturvan toimintamallin tarkoitus on helpottaa työntekijöiden mahdollisimman nopeaa uudelleen työllistymistä ja ehkäistä pitkäaikaistyöttömyyttä. Muutosturvan toimintamallin valmistelu on edennyt nopeasti ja nyt sen toteuttaminen onkin varmistettava riittävin määrärahoin. Myös työmarkkinatukiuudistuksen määrärahat ja henkilöstöresurssit on varmistettava, jotta uudistuksen keskeisin tavoite, työttömien yhteiskuntatakuu, toteutuu.

Työnantajamaksujen uudistuksen parannettava työllisyyttä

SAK:n mukaan kehysriihessä on myös aika ratkaista toimintatapa työnantajamaksujärjestelmän uudistamisesta työvoimavaltaisilla aloilla. Ratkaisun tavoitteena on pidettävä työllisyyden nostamista ja sen on kohdistuttava kokoaikaisiin työsuhteisiin. Tukimalli ei saa luoda yrityksille kannustimia pilkkoa työsuhteita keinotekoisesti tai keinotella palkkasummilla esimerkiksi vuokratyön käyttöä lisäämällä. Tukimalli ei myöskään saa johtaa palkkakuoppiin eikä estää pienipalkkaisten ansiokehitystä.

Myös koulutukseen ja osaamiseen suunnattujen määrärahojen on tuettava tuottavuuden ja työllisyyden kasvua. Se merkitsee voimavarojen suuntaamista toisen asteen koulutukseen ja ammatilliseen aikuiskoulutukseen. Erityistä huomiota on kiinnitettävä vähän koulutettuun aikuisväestöön, jonka osaamistason parantamiseen tähtäävän Noste-ohjelman rahoitus on varmistettava ja sitä on jatkettava vuoden 2008 loppuun saakka.

Sairausvakuutuksen rahoitusuudistus ei saa lisätä palkansaajien maksurasitusta

Uudet panostukset aktiiviseen työvoimapolitiikkaan helpottavat suoraan monien vähävaraisten kansalaisten asemaa. Myös julkisten palvelujen sekä ansiosidonnaisen sosiaaliturvan, mm. työeläkkeiden, työttömyysturvan sekä sairaus- ja vanhempainpäivärahojen tavoitteena on estää syrjäytymistä ja vähentää köyhyyttä. Sosiaaliturvan kehittämisessä on SAK:n mukaan keskeistä edelleen ansioperusteisuus, lakisääteisyys ja kattavuus. Sairausvakuutuksen rahoitusuudistus on toteutettava niin, ettei palkansaajien maksurasitus uudistuksen lähtövaiheessa nouse.

SAK:n hallituksen mukaan Suomen kilpailukykyä on vahvistettava panostamalla tutkimus- ja kehittämistoimintaan. Globalisaation haasteista selviämiseksi on SAK:n aloitteesta aloitettua toimialojen elinkeinopoliittista vuoropuhelua jatkettava ja tuloratkaisussa sovittujen liikenneinvestointien toteutuminen on hallituksen kehysriihessä varmistettava.

Lisätietoja:
ohjelmapäällikkö Sinikka Näätsaari, puh. (09) 7721 442

SAK:n hallituksen kehyskannanotto kokonaisuudessaan

Taustamuistio: SAK:n esityksiä valtion vuoden 2006 talousarvioon ja vuosien 2006-2009 määrärahakehyksiin (pdf)