s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n hallitus: Elvyttävä budj…

SAK:n hallitus: Elvyttävä budjettiehdotus oikeansuuntainen

Budjetti 2004

Valtiovarainministeriön budjettiehdotuksen elvyttävät veroratkaisut ovat SAK:n hallituksen mukaan nykyisessä suhdannetilanteessa oikeansuuntaisia. Kotimaisen kulutuskysynnän vauhdittaminen ja verokevennysten painottuminen pieni- ja keskituloisille ovat oikea lähtökohta talouden taantumassa. SAK:n mielestä veroratkaisujen voimakas etupainotteisuus pitää kuitenkin sisällään riskin, mikäli talouden taantuma pitkittyy.

SAK:n hallituksen mukaan talouden myönteinen kehitys edellyttää veroratkaisujen ohella myös irtisanomisten ja lomautusten välttämistä. SAK perääkin työnantajilta uudenlaista asennoitumista uudelleenkoulutukseen ja -sijoittumiseen.

SAK:n hallitus totesi tämänpäiväisessä kokouksessaan, että VM:n budjettiehdotuksen esitykset työvoimahallinnon lisäresursseista ovat riittämättömät. Myös aikuiskoulutukseen ja erityisesti aikuisväestön koulutustason kohottamisohjelmaan, Noste-hankkeeseen on SAK:n hallituksen mielestä panostettava esitettyä enemmän. Budjettiriihessä on myös ratkaistava tulopoliittisissa neuvotteluissa sovitun ulkomaalaisten työehtojen valvonnan tehostamiseen tarvittavan yksikön perustaminen sisäasiainministeriössä. Lisäpanostusta tarvitaan SAK:n mukaan myös suomalaisen merenkulun turvaamiseen, rataverkoston ylläpitoon ja teollisuuden investointien tukemiseen.

Sosiaalipakettia ei tarvetta avata

SAK:n hallituksen keskusteluissa nousivat esille myös julkisuudessa viime aikoina esitetyt uudistukset työllisyysasteen nostamiseksi. SAK:n mielestä hallituksen tavoite on sinänsä oikea, mutta toimenpide-ehdotukset ovat liiaksi pyörineet vanhoilla, jo hoidetuilla alueilla. SAK:n hallitus torjuikin ajatukset uusista eläkeratkaisuista tai työttömyysturvan heikentämisestä.

Työeläkkeistä ja työttömyysturvan uudistuksista saatiin vuosina 2001 ja 2002 aikaan kolmikantaisesti valmisteltu ns. sosiaalipaketti, eikä sen avaamiseen ole SAK:n mielestä mitään tarvetta. Päinvastoin – nyt edessä on vasta sovittujen uudistusten soveltamisvaihe. Sen sijaan nyt on aika kiinnittää huomio työllisyysasteen nostamiseen erityisesti työuran alussa, esimerkiksi nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamiseen ja opiskeluaikojen tiivistämiseen sekä irtisanomisturvan nostamiseen eurooppalaiselle tasolle.

SAK esittää yksilöidyt työllisyysasteen nostamiseen tähtäävät tavoitteensa vielä tämän syksyn aikana.

Lue myös

Parmanne: Ostovoima turvataan pidättäytymällä irtisanomisista (Tiedote 1.8.2003)
– linkin kautta löytyvät myös muistiot ”Huomioita VM:n esityksestä vuoden 2004 talousarvioksi palkansaajan näkökulmasta” ja ”VM:n ehdotukset vuoden 2004 veroperustemuutoksiksi” sekä taulukko ”VM:n ehdottamien veroperustemuutosten vaikutukset tulotasoittain ja muutosten vaikutukset eriteltyinä”.