s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n hallitus: Budjetin tuett…

SAK:n hallitus: Budjetin tuettava työllisyyttä

Pertti T. Hyvösestä SAK:n järjestöpäällikkö

SAK:n hallitus vaatii lisää määrärahoja työllisyyden edistämiseen.

Hallituksen on neuvotteluissaan korjattava valtion ensi vuoden talousarvioehdotusta työllisyyttä ja talouskasvun käynnistymistä paremmin tukevaksi, totesi SAK:n hallitus maanantaisessa kokouksessaan. Erityisesti on lisättävä määrärahoja työvoimahallinnon koulutukseen ja työllistämiseen sekä ammatilliseen aikuiskoulutukseen ja oppisopimuskoulutukseen. Talouskasvun käynnistymistä on tuettava lisäämällä myös nopeasti työllisyyteen vaikuttavia investointeja asuntotuotantoon, korjausrakentamiseen ja liikenteeseen. Talouskasvun hidastuminen ei saa johtaa yhteiskunnan palvelujen tai sosiaaliturvan leikkauksiin.

SAK:n hallitus korosti myös, että hallituksen on työllisyyssyistä perusteltua budjettiriihessä oikaista valtionvarainministeriön ehdottamia verokevennyksiä enemmän pienituloisten hyväksi.

Mikäli hallitus budjettiriihessään päättää jättää toteuttamatta VM:n budjettiesitykseen sisältyvän sairausvakuutusmaksujen yhtenäistämisen, ei syntyvää rahoitusvajetta saa kattaa kasvattamalla palkansaajien rahoitusosuutta entisestään, SAK:n hallituksen kokouksessa todettiin. SAK on aikaisemmin korostanut, että sairausvakuutuksen rahoitus tulisi seuraavassa hallitusohjelmassa uudistaa kestävällä tavalla (vrt. Somera-työryhmän esitys).

Pertti T. Hyvösestä SAK:n järjestöpäällikkö

Pertti T. Hyvönen

SAK:n hallitus nimitti järjestösihteeri Pertti T. Hyvösen (56) SAK:n järjestöpäälliköksi 15.8.2002 alkaen. Hyvösellä on pitkä kokemus SAK:laisen ay-liikkeen järjestö- ja tiedotustehtävistä: ennen nykyistä tehtäväänsä SAK:n järjestösihteerinä hän on työskennellyt mm. SAK:n Uudenmaan aluejohtajana sekä tiedottajana ja toimittajana SAK:ssa, KTV:ssä ja AKT:ssa. Hyvönen seuraa järjestöpäällikkönä Matti Tukiaista, joka valittiin kesäkuussa SAK:n jäsenpalveluosaston johtajaksi Eero Heinäluoman siirryttyä SDP:n puoluesihteeriksi.

SAK:n hallitus nimitti lisäksi aluetoimitsija Leila Oderman SAK:n Kymen aluejohtajaksi 1.1.2003 alkaen. Oderma on toiminut SAK:n Kymen aluepalvelukeskuksen aluetoimitsijana viime vuoden syksystä, jolloin aluejohtaja Pentti Immonen siirtyi Lappeenrannasta SAK:n Hämeen aluepalvelukeskukseen Lahteen.

Budjettiesitys:

Sosiaalipoliittinen sihteeri Sinikka Näätsaari, puh. (09) 7721 442 tai 040-731 2384

Nimitykset:

SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400-600 099
Järjestösihteeri Pertti T. Hyvönen, puh. 0400-813 392
Aluetoimitsija Leila Oderma, puh. 040-705 5945

Taustatietoja SAK:n sairausvakuutuksen rahoituksen uudistamiseen liittyvistä näkemyksistä

SAK:n keskeisimmät tavoitteet valtion vuoden 2003 talousarvioon

SAK:n esitykset valtion talousarvioon vuodelle 2003 ja vuosien 2003-2006 määrärahakehyksiin (pdf)