s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n hallituksen varapuheenjo…

Uutinen

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola: Palkansaajat syvempään yhteistyöhön

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola

SAK:n hallituksen varapuheenjohtajan Matti Huutola ehdottaa, että ammattiliitot ja keskusjärjestöt aloittaisivat välittömästi neuvottelut nykyistä syvemmästä yhteistyöstä.

Tähän on Huutolan mukaan tullut tarve sen takia, että työnantajat ovat luopumassa kokonaan keskitetyistä ratkaisuista.

– EK:n varapuheenjohtaja Matti Halmesmäki kertoo tänään ilmestyneessä järjestön Prima-lehdessä työnantajajärjestön valmistelevan uutta, yhteistä linjausta jo seuraavalle palkkakierrokselle. On valitettavaa, että työnantajat ovat luopumassa yhdestä keskeisestä työelämän, työmarkkinoiden ja koko Suomen kehittämisen työkalusta, Huutola totesi torstaina Helsingissä.

Huutolan mukaan palkansaajaliittojen ja keskusjärjestöjen olisi sovittava yhteisesti, miten ne koordinoivat ja saavat lävitse palkkaneuvotteluissa myös muita kuin suoria palkkatavoitteita. Hänen mukaansa suomalainen ammattiyhdistysliike tavoittelee tulevaisuudessa myös laadullisia uudistuksia.

– Uudistusten toteutumisen edellytyksenä on, että palkansaajapuolen järjestöt nostavat yhteistyönsä aivan uudelle ulottuvuudelle.

Huutolan mukaan Halmesmäen ja muiden työnantajien haave pelkästään paikallisesti tai yrityskohtaisesti sovittavista palkkaratkaisuista, ilman perälautoja on silkkaa utopiaa.

– Suomesta ei tule villiä länttä. Paikallisesti sovitaan vain, jos kaikki osapuolet katsovat sen tarpeelliseksi ja aidosti sitä tahtovat. Alakohtainen ja paikallinen sopiminen tiivistää ja vahvistaa suomalaista ammattiyhdistysliikettä, arvioi Huutola.