s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n hallituksen varapuheenjo…

Uutinen

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola: Kemijärven kansanliike on oikeutettu

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola

SAK:n hallituksen varapuheenjohtajan Matti Huutolan mielestä Kemijärven kansanliikkeen toiminta on esimerkillistä ja oikeutettua.

– Globalisaatio-kehitys ei itsestään kulje suuntaan, jossa ihmisillä ja talousalueella on vain välillinen arvo. Erityisesti Kemijärven Stora Enson tehtaan lopettamispäätöksen taustalla ovat vain välilliset arvot. Kannattava tehdas, jolla on alueen ja ihmisten kannalta strateginen merkitys, ei paina omistajien arvomaailmassa yhtään mitään, sanoi Huutola perjantaina Rovaniemellä.

– Kemijärven tehtaan tulevaisuutta ei saa kytkeä koko metsäsektorin rakenteelliseen ongelmaan, kuten nyt on tehty. Alkuperäiset perustelut tehtaan lopettamiseksi ovat osoittautuneet virheellisiksi. Tämän takia myös SAK on omilla toimilla pyrkinyt vaikuttamaan samaan suuntaan kuin kansalaisjärjestökin.

– Tutkimukset osoittavat, että globalisaation tuomat kasvun hedelmät valuvat ylimpien tuloluokkien hyväksi. Siis jo ennestään varsin vauraan väestön- ja maanosien hyväksi. Ajatus, jonka mukaan kasvu- ja globalisaatio-kehitys automaattisesti tuo hyvää kaikille, on osoittautunut täydeksi kuplaksi.

– Tällaiseen kehitykseen ei kuitenkaan ole pakko tyytyä, eikä sitä tule pitää itsestään selvyytenä. Kasvun jakamisen oikeudenmukaisuudessa on kysymys tosiasiallisesti poliittisesta tahdosta sekä kansainvälisten yritysten yhteiskuntavastuusta.

– Nyt tarvitaan rajat ylittäviä kansainvälisiä periaatteita ja sopimuksia, jotka mahdollistavat talouskasvun tavalla, jossa huomioidaan myös ihmiset ja ympäristö. Ay-liike Euroopassa ja koko maailmassa on vihdoin käärinyt hihat ylös. Mutta on selvää, etteivät ay-liikkeen käynnistämät toimet toteudu eikä niillä ole vaikuttavuutta, elleivät kansalaiset samanaikaisesti halua vaikuttaa EU:n kehitykseen.

– Selväksi on käynyt myös se, että tarvitaan suoraa toimintaa paikallisesti, mitä Kemijärvi-liike on parhaimmillaan. Tarvitaan enemmän myös rajat ylittäviä ja erityisesti EU:n sisällä olevia, suoraan toimintaan perustuvia liikkeitä, boikotteja jne.

– Todellinen vastavoima kasvottomille markkinavoimille ja vääränlaiselle globalisaatio-kehitykselle voi perustua kuluttaja- ja kansalaisjärjestöjen sekä ay-liikkeen yhteisvoimaan. Ellei poliittinen voima sitten kykene asettamaan ihmiset huomioonottavia rajoja ja lainsäädäntöä, Huutola totesi.