SAK:n esitys kohtelee palkansaajia tasa-arvoisesti

SAK:n hallituksen torstaina tekemä työmarkkinaesitys kohtelee palkansaajia tasa-arvoisesti.
24.09.2015 14:23
SAK:n esitys kohtelee palkansaajia tasa-arvoisesti

Esitys vaikuttaa kaikkien palkansaajien ostovoimaan samalla tavalla huolimatta palkkatasosta tai siitä, minkälaisia työvuoroja palkansaaja tekee.

SAK:n ekonomistien arvion mukaan työmarkkinaesitys laskee ostovoimaa 0,4–1,9 prosenttia seuraavana kahtena vuotena.

Ensi vuonna suomalaisten ostovoima laskisi esityksen seurauksena 0,7 prosenttia. Lasku johtuu työmarkkinaesitykseen kuuluvasta palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun 0,83 prosenttiyksikön noususta.

Vuonna 2017 SAK:n esityksen ostovoimavaikutus olisi -1,2:n ja +0,3 prosentin välillä. Ostovoimaa lisäisi palkasta perittävän työeläkemaksun pieneneminen 0,4 prosenttiyksikköä. Päinvastainen vaikutus olisi työntekijän sairauspäivärahamaksun nostamisella, mikäli sairausvakuutusmaksun alentamista ei rahoitettaisi valtion budjetista.

Ekonomistien laskelmissa on otettu huomioon vain SAK:n esityksen sisältämät toimenpiteet. Ostovoimaan vaikuttavat näiden lisäksi muun muassa hallituksen veropäätökset, inflaatio ja muut maksujen muutokset.