s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Elomaa haluaa omaishoita…

SAK:n Elomaa haluaa omaishoitajille oikeuden työvapaaseen

Nikolas Elomaa

Työsopimuslakia on muutettava siten, että työntekijällä olisi subjektiivinen oikeus jäädä pois työstä omaisen hoitamista varten esimerkiksi puoleksi vuodeksi, SAK:n edunvalvontajohtaja Nikolas Elomaa vaatii. Työntekijälle tulisi myös säätää oikeus palata takaisin aiempaan työhönsä omaishoitojakson jälkeen.

Samalla olisi pidettävä huolta siitä, että omaisen hoitamista varten otettavan vapaan aikana kaikilla työntekijöillä olisi yhtäläiset oikeudet riittävään toimeentuloon omaishoidon tuella, asuinpaikasta riippumatta.

Hallitus on antanut esityksen eduskunnalle omaisen hoitamista varten järjestettävästä vapaasta. Työsopimuslakiin tehtävän muutosesityksen mukaan työnantajan &#;8221olisi pyrittävä” järjestämään vapaata omaisen hoitamista varten.

– Jos päätös jää pelkästään työnantajan tahdon varaan, on melko helppo sanoa ei, Elomaa arvelee.

– Esitys ei ole riittävä takaamaan lähiomaisten hoitajille nykyistä parempia oikeuksia.

Hallituksen esityksessä työnantajalle annettaisiin myös oikeus esimerkiksi vaatia tilanteesta lääketieteellisiä selvityksiä.

– Selvitykset jäisivät useimmiten työntekijän maksettavaksi, mutta eivät kuitenkaan takaisi vapaan saamista, Elomaa huomauttaa.

Omaishoitajien oikeus jäädä työstä pois ja palata takaisin voisi helpottaa merkittävästi työelämässä jaksamista ja siten pidentää työuria. Nyt moni irtisanoutuu työstä kokonaan jäädäkseen hoitamaan sairastunutta lähiomaistaan.

– Työntekijät eivät vaadi kohtuuttomia. Oikeus puolen vuoden vapaaseen auttaisi jo paljon. Siinä ajassa työntekijä saisi lähiomaisen hoitamiseksi tarvittavat käytännön järjestelyt tehdyksi tai tulevaisuuden hoitotarpeen arvioitua, ja pystyisi sitten palaamaan täysipainoisesti työelämään, Elomaa katsoo.