s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n ekonomistit OECD:n rapor…

Uutinen

SAK:n ekonomistit OECD:n raportista: Vero- ja työvoimapoliittiset linjaukset oikeansuuntaisia

OECD

SAK on tyytyväinen OECD:n suositukseen lisätä aktiivisen työvoimapolitiikan määrärahoja. Taloudellisen kehityksen ja yhteistyön järjestö on tältä osin samoilla linjoilla SAK:n vastikään julkaiseman työllisyyspuheenvuoron kanssa. Molemmat järjestöt myös suosittelevat kunnille suurempaa vastuuta työllisyyden hoidosta.

Maaraportissaan OECD huomauttaa, että Suomen elvytyspaketissa aktiiviseen työvoimapolitiikkaan on satsattu huomattavasti vähemmän kuin OECD-maissa keskimäärin. SAK onkin vaatinut, että työvoimapolitiikan varsinaista rahoitusta on lisättävä vielä tämän vuoden ensimmäisen lisätalousarvion jälkeen vähintään 70 miljoonalla eurolla, jotta myös vaikeasti työllistyvien työttömyyttä saataisiin katkaistua.

Työttömyysturvasta väärinkäsityksiä

OECD:n raportin työttömyysturvaa käsittelevässä osassa on valitettavia vääriä tai puutteellisia tietoja, jotka ovat vaikuttaneet loppupäätelmiin. OECD liioittelee Suomen työttömyysturvan anteliaisuutta ja esittää turvan määräytymisen työttömyyden pitkittyessä väärin.

Raportissa muun muassa esitetään, että pienipalkkaisen työntekijän ansiosidonnainen työttömyyskorvaus olisi 79 prosenttia nettopalkasta. Luku on virheellinen ja perustuu yhteen ulkomaalaiseen lähteeseen. Todellisuudessa raportin viittaamalla tasolla ansiopäivärahan nettokorvausaste on 59 prosenttia. Toisin kuin raportissa väitetään, työttömyysturvan taso on Suomessa muita Pohjoismaita alhaisempi.

Eläkkeistä käytävään keskusteluun OECD:n raportti ei SAK:n mukaan tuo uusia aineksia. OECD arvioi Suomen eläkejärjestelmää työn tarjonnan näkökulmasta vain yhdellä mittarilla, teoreettisella eläkevarallisuuden käsitteellä. Todellisuudessa Suomessa kuitenkin vallitsee pula työpaikoista, joten tulosten soveltaminen käytännössä on kyseenalaista.

Hallituksen veropolitiikkaa arvostellaan

SAK:n tapaan myös OECD arvostelee hallitusta pysyvien veronalennusten painottamisesta elvytyspolitiikassaan. Tehdyt muutokset arvonlisäverotukseen ja omaisuusverotukseen ovat vieneet verojärjestelmää väärään suuntaan. Jatkossa on varauduttava korottamaan sekä välillistä verotusta että omaisuusverotusta.

SAK ja OECD painottavat oikeudenmukaisuuden lisäämistä veropolitiikassa. Eriytetyn tuloverojärjestelmän porsaanreikiä on tukittava poistamalla kokonaan tai alentamalla tuntuvasti listaamattomien yritysten maksamien, saajalle verovapaiden osinkojen rajaa nykyisestä 90 000 eurosta.

SAK:n ekonomistien muistio OECD:n raportista (pdf)