s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Eero Heinäluoma: Sosiaal…

SAK:n Eero Heinäluoma: Sosiaalipakettiasiassa lakattava pelaamasta aikaa

– Sosiaalipakettineuvotteluissa on lakattava pelaamasta aikaa. Kaikki työttömyysturvan ja työeläkkeiden uudistamiseen tarvittava tieto on nyt olemassa. On ehdotusten ja päätösten aika, totesi SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Eero Heinäluoma tänään Lahdessa.

– Työttömyysturvan uudistamisen keskeisin kysymys on ansiosidonnaisen työttömyysturvan työssäoloehdon palauttaminen takaisin kuuteen kuukauteen. Suurin syy toimeentuloasiakkaiden määrän kasvuun on ollut ihmisten putoaminen ansioturvalta työmarkkinatuelle. On aika ymmärrettävää, että keskimäärin 4 700 mk:n ansioturvan romahtaessa runsaan 2 000 mk:n työmarkkinatueksi syntyy köyhyysongelma, josta alkuvuoden poliittisessa keskustelussa tehtiin isoja otsikoita. Tähän ongelmaan on nyt haettava ratkaisuja. Ansioturvalle pääsyä on helpotettava. Toinen keskeinen vaatimus on, että yhdistelmätuki kartuttaa jatkossa täysimääräisesti työssäoloehtoa. Lyhytaikaisten töiden vastaanottamisen helpottamiseksi on soviteltua päivärahaa uudistettava.

– Eläkeuudistuksessa on tehtävä oikeutta nuorille ja lisääntyvälle pätkätyöläisten joukolle. Nykyinen eläkkeenlaskentasääntö syrjii työpaikan vaihtajia ja pätkätyöntekijöitä. Työpaikkaa työuransa aikana vaihtaneet jäävät helposti yli tuhat markkaa kuukaudessa pienemmälle eläkkeelle verrattuna niihin, joilla on ollut mahdollisuus pysyttäytyä koko työhistoriansa saman työnantajan palveluksessa.

– Kun työeläkelait vuonna 1961 – 40 vuotta sitten – säädettiin, olivat yhden työpaikan työsuhteet vielä mahdollisia: tehtaanportista nuorena sisään ja samasta portista aikanaan myös eläkkeelle. Nykyisin työelämään tulevista 60 prosenttia tulee pätkätöihin. He joutuvat varautumaan useisiin työhistorian katkoksiin.

– Oikeudenmukaisuus edellyttääkin, että jatkossa työeläkkeet huomioivat koko työhistorian ajalta kertyvät ansiot tasapuolisesti. Myös nuorena alle 23-vuotiaana tehdyn työn täytyy kartuttaa työeläkettä.

– Järkevästi toimien on keskimääräistä eläkkeellesiirtymisikää on täysin mahdollista nostaa nykyisestä 59 vuodesta 62 vuoden paikkeille. Tämä vaatii kuitenkin paitsi eläkejärjestelmän kehittämistä, ennen muuta työnantajilta asennemuutosta suhteessa ikääntyviin työntekijöihin. Työpaikkojen on muututtava niin, että ikääntyvien osaamista ja työpanosta ollaan kiinnostuneita käyttämään. Avainasemassa ovat työssä jaksamista tukevat toimet, mm. tehtävien oikea mitoitus ja tykytoiminta.

– SAK torjuu työnantajien ehdotukset luopua kokonaan varhaiseläkkeistä. Päinvastoin – keskimääräisen eläkeikän noustessa tarvitaan myös varhaiseläkemahdollisuuksia. Kokemukset esimerkiksi osa-aikaeläkkeestä ovat valtaosin myönteisiä.

SAK ei tule myöskään hyväksymään mitään uusia leikkauspaketteja. Keskimääräisen eläkeiän noustessa karttuvat eläkerahastot riittävät hyvin turvaamaan nykytasoiset eläkkeet.