SAK:n edustajisto koolla – aiheina työmarkkinoiden ja työn murros

SAK:n edustajisto on koolla tänään keskiviikkona ja huomenna torstaina. Edustajisto aloittaa kokouksensa iltapäivällä palkkapoliittisella keskustelulla Helsingin Hakaniemessä Paasitornissa.
31.05.2017 10:08
SAK:n edustajiston kokous on Paasitornissa Helsingissä

Huomenna torstaina kokouksen ohjelmassa on puheenjohtaja Jarkko Elorannan ajankohtaiskatsaus ja yleiskeskustelu ajankohtaisesta työmarkkinatilanteesta.

Kokouksessa käsitellään myös jäsenliittojen ja hallituksen esittämät asiat ja SAK:n vuosikertomus ja tilinpäätös.

Kokouksen päätteeksi edustajat pohtivat SAK:n tehtäviä ja roolia työelämän murroksessa. Työelämän murrosta käsitellään eri näkökulmista neljä vuotta kestävässä Mahdollisuuksien aika -hankkeessa. Hankkeessa selvitetään digitalisaation, globalisaation ja ympäristönmuutoksen vaikutuksia työelämään ja palkansaajien arkeen.

Edustajistossa on 129 varsinaista jäsentä SAK:n 20 jäsenliitosta. Edustajiston puheenjohtajana toimii Palvelualojen ammattiliiton PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Liitoilta 20 esitystä edustajistolle – Työsuhdeturvaa parannettava ja työehtojen valvontaa lisättävä

Liitot ovat tehneet runsaasti esityksiä edustajistolle. Ne käsittelevät muun muassa työntekijöiden työsuhdeturvan parantamista tilanteissa, joissa kannattavia tuotantolaitoksia lopetetaan, vuotuisten ylitöiden enimmäismäärän vähentämistä, nollatuntisopimusten käytön rajoittamista ja palkkaerojen kaventamista tulevalla liittokierroksella.

Liitot esittävät myös lisäresursseja ulkomaisen työvoiman työehtojen valvontaan, kanneoikeutta liitoille, riskityöpaikkojen ja vuokratyöntekijöiden viranomaisvalvonnan lisäämistä sekä työntekijöiden veronumeron laajentamista kaikille toimialoille.

Edustajiston kokouksen aikataulu, esitykset ja päätökset löytyvät osoitteesta www.sak.fi/edustajisto.