s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Ari Seger: Lyhytjänteine…

SAK:n Ari Seger: Lyhytjänteinen liikennepolitiikka uhka Suomen kilpailukyvylle

Ari Seger

SAK:n työympäristöosaston apulaisjohtaja Ari Seger ihmettelee hallituksessa ja eduskunnassa äskettäin käytyä budjettikeskustelua, joka osoittaa hänen mielestään vaarallista lyhytjänteisyyttä liikennepoliittisissa asioissa. Segerin mielestä kuljetusalan kehittämisessä tarvitaan nyt yhtenäistä kansallista näkemystä. Tehokas logistiikka on Suomen kilpailukyvyn ydin.

– Ongelma ei ole siinä, etteikö tiedettäisi mitä pitäisi tehdä, vaan siinä, että valtiovarainministeri sekä liikenne- ja viestintäministeri virkamiehineen katsovat eri kiikareilla tulevaisuuteen ja ilmeisesti myös lukevat eri laseilla hallitusohjelmaa, Seger sanoo.

Segerin mukaan ilman pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta kuljetusalalle ei löydy tulevaisuudessa uskoa, investointeja eikä osaavaa työvoimaa.

– Jos haluamme, meillä on kuitenkin kaikki mahdollisuudet selviytyä hyvin globaalissa kehityksessä. Suomalainen logistiikkaosaaminen on erittäin vahvaa; se vaatii vain lisää yhteistoimintaa ja keskinäistä vuoropuhelua, Seger sanoo.

SAK pitää tärkeänä, että valtioneuvoston kanslian Suomi maailmantaloudessa -selvityksessä kiinnitetään huomiota Suomen logistisen osaamisen ja infrastruktuurin vahvistamiseen.

– Selvityksen rinnalla käytävä työmarkkinajärjestöjen toimialakohtainen vuoropuhelu voisi toimia jatkossa pysyvänä logistiikka-alan keskustelufoorumina. Teollisuudessa tämän kaltainen vuoropuhelu on jo vanha käytäntö ja kuljetusalan ihmisten pitäisi nyt käyttää tilaisuus hyväkseen, Seger toteaa.

Seger peräänkuuluttaa eri kuljetusmuotojen tehokasta yhteensovittamista kansallisella tasolla sen sijaan, että niitä kehitetään kutakin erillään.

– Jatkuvasta kilpailuasetelmasta tulisi pyrkiä kumppanuuteen, jossa kunkin kuljetusmuodon vahvuudet otetaan käyttöön. Vaikka tällä hetkellä ei olekaan rahaa tai selkeitä investointipäätöksiä, selvitään tulevaisuudessa paremmin, jos tarvittavista toimista on selkeä näkemys, hän vakuuttaa.

Suunnitelmallisilla ja pitkäjänteisillä kuljetusinvestoinneilla on suuri merkitys työllisyydelle ja koko kansantaloudelle. Tuotekehittely ja alan ammattilaisten osaaminen ovat tärkeitä investointikohteita. Seger uskoo, että lisääntyvä Venäjän ja Aasian liikenne voi jatkossa avata suuria mahdollisuuksia suomalaiselle väylä- ja logistiikkaosaamiselle sekä tähän liittyvälle tuotekehittelylle.

– Kuljetukset ovat ammattilaisten töitä, joissa tarvitaan asiakaspalvelun, turvallisuuden, teknisen osaamisen ja kielitaidon kaltaista osaamista. Kuljetusalan koulutuksesta on huolehdittava niin, että suomalaisia ammattilaisia riittää eri tehtäviin tulevaisuudessakin, Seger korostaa.

Liikenneväyläpolitiikkaa valmisteleva ministeri-infratyöryhmä teki ansiokkaan linjaussuunnitelman vuosille 2004&#;82112013. Suunnitelmassa on konkreettisia esityksiä liikenneinfrastruktuurin ylläpitämisestä ja linjauksista seuraavan kymmenen vuoden aikana. Seger vaatii, että infrastruktuuriministerityöryhmän esitysten rahoittamiseksi laaditaan eduskunnan edellyttämä erillinen suunnitelma.

Apulaisjohtaja Ari Seger, SAK:n työympäristöosasto, puh. 040 502 4141