s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Ahmavaara: Työllisyyden …

Uutinen

SAK:n Ahmavaara: Työllisyyden nostaminen hallitusohjelman pääkysymykseksi on oikea ratkaisu

Pekka Ahmavaara

– Uuden hallitusohjelman pääkysymykseksi on nostettu työllisyyden parantaminen ja työttömyyden vähentäminen, kuten SAK on ehdottanut. Aktiivinen työllisyyspolitiikka ja pitkäaikaistyöttömille suunnatut erityistoimenpiteet tarjoavat ratkaisuja kipeisiin ongelmiin ja estävät syrjäytymistä. Nuorille järjestettävät koulutus-, harjoittelu- ja työpaikat ovat juuri se yhteiskuntatakuu, jota SAK on edellyttänyt, toteaa SAK:n varapuheenjohtaja Pekka Ahmavaara.

– Uusi hallitus on ymmärtänyt talouden vakavat merkit. Heti keväällä hallitus antaa työllisyyslisäbudjetin, jonka määrärahat elvyttävät investointeja ja veronkevennykset ostovoimaa. Jos taantuma kuitenkin pitkittyy, niin rahanjako kansalaisille ja yrittäjien paapominen johtavat valtion velkaantumiseen, Ahmavaara toteaa.

Ahmavaaran mukaan hallitusohjelmaan sisältyy monia SAK:n esittämiä vaatimuksia; tärkeimpinä työ- ja perhe-elämän yhteensovittaminen ja aikuiskoulutuksen kehittäminen.

– Työelämän kysymyksissä hallitusohjelmaan on kirjattu monia palkansaajien toivomia uudistuksia. Tärkeätä on, että esimerkiksi ulkomaisten työntekijöiden työehtovalvontaa tehostetaan vahvistamalla viranomaisten ja työmarkkinajärjestöjen mahdollisuuksia puuttua epäkohtiin ja työvoimadumppaukseen.

– SAK on tyytyväinen myös siihen, että hallitusohjelmaan on kirjattu vahva sitoutuminen kolmikantayhteistyöhön työmarkkinaosapuolten kanssa. Hallituksen on kuitenkin viime kädessä teoillaan lunastettava palkansaajien luottamus, Ahmavaara painottaa.

Neuvottelutulos hallitusohjelmasta (pdf)