s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:lta ratkaisulautakuntaan k…

SAK:lta ratkaisulautakuntaan kahdeksan tai yhdeksän liiton sopimusaloja

Kuva: Pekka Salonen.

SAK vie tupossa sovittuun ratkaisulautakuntaan yhteensä 26-28 alan ansiokehitystarkastelun. SAK katsoo, että näiden alojen osalta ei ole päästy sopimuksen tarkoittamaan lopputulokseen. SAK:n hallitus päätti ansiokehitystarkasteluun vietävät alat kokouksessaan tänään.

TT:n sopimusaloista SAK vie lautakuntaan kirjatyöntekijöiden (Viestintä), puusepänteollisuuden (Puuliitto), pesuloiden (Kemia), kenkä- ja nahkateollisuuden (Kemia) ja ulkomaanliikenteen matkustaja-alusten (SM-U) sopimukset sekä Rautatievirkamiesliiton sopimuksen, joka koskee korkeakoulututkinnon suorittaneita sekä tutkimus-, suunnittelu- ja hallinnollisia tehtäviä. Myös kaksi VAL:in sopimusta Ilmailulaitoksen kanssa saattaa päätyä tarkasteluun – niissä lisäselvitykset valmistuivat vasta viime metreillä.

PT:n sopimusaloista ratkaisulautakuntaan päätyvät AKT:n ja PAM:in kaupan automiehiä koskevat työehtosopimukset, kuvanvalmistamoala (PAM) ja liikenneopettajat (AKT). Lisäksi useat Suomen Muusikkojen Liiton työehtosopimukset joudutaan viemään ratkaisulautakuntaan tilastojen puutteen tai viivästymisen vuoksi. Ratkaisulautakuntaan viedään myös AKT:n öljytuote- ja säiliöautoalaa koskeva työehtosopimus.

Ratkaisulautakuntaan vietävillä aloilla työskentelee yhteensä noin 20 000 SAK:laista. Ratkaisulautakunta tekee päätöksensä elokuun loppuun mennessä. SAK esittää valtakunnansovittelijan vetämään lautakuntaan SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Pekka Ahmavaaraa.

Vuonna 1999 ratkaisulautakuntaan lähetettiin 34 SAK:laisen alan ansiokehitys – yhteensä näillä aloilla työskenteli noin 72 000 SAK:laista. Lautakunnan selvitysten perusteella SAK:n sopimusaloista yhdeksälle (n. 50 000 SAK:laista) suoritettiin palkkojen ylimääräinen tarkistus, joiden koko vaihteli vajaasta puolesta prosentista runsaaseen prosenttiin.

Lisätietoja:

Ekonomisti Helena Pentti
Puh. (09) 7721 312 tai 040-521 2850

Vastaava ekonomisti Ismo Luimula
Puh. (09) 7721 311 tai 040-522 3613

Lista ansiokehitystarkasteluun lähdössä olevista työehtosopimuksista (html)