s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:lta ratkaisulautakuntaan k…

SAK:lta ratkaisulautakuntaan kahdeksan liiton sopimusaloja

Kuva: Media Images Online Oy

SAK vie tupossa sovittuun ratkaisulautakuntaan yhteensä 19 alan ansiokehitystarkastelun. Näillä aloilla työskentelee noin 32 000 SAK:laista. Ratkaisulautakuntaan menevien alojen osalta ei ole päästy tupo-sopimuksen tarkoittamaan lopputulokseen tai alojen ansiokehityksestä kertovat tilastot ovat puutteellisia.

Ratkaisulautakuntaan vietävät sopimukset oli ilmoitettava valtakunnansovittelijalle tähän päivään 13. elokuuta mennessä. SAK:n hallitus käsitteli ratkaisulautakuntaan lähteviä aloja kesäkuun kokouksessaan. Ansioiden kehitystä koskevat tiedot ovat eräiden alojen osalta täsmentyneet tämän kokouksen jälkeen.

TT:n sopimusaloista SAK vie lautakuntaan kirjatyöntekijöiden ja sanomalehtien jakajien (Viestintä), kemian perusteollisuuden (Kemia), tietoliikenne- ja informaatiotekniikan (Sähkö), pahvi- ja paperituoteteollisuuden (Paperi) sekä Rautatievirkamiesliiton korkeakoulututkinnon suorittaneita ja asiakaspalvelua koskevat sopimukset.

PT:n sopimusaloista ratkaisulautakuntaan menevät majoitus- ja ravitsemusalan työntekijöiden (PAM) sekä AKT:n ja PAM:n kaupan automiesten sopimukset. Lisäksi useat Suomen Muusikkojen liiton työehtosopimukset joudutaan viemään ratkaisulautakuntaan tilastojen puutteen vuoksi.

Ratkaisulautakunta tekee päätöksensä syyskuun loppuun mennessä. SAK:n edustaja valtakunnan sovittelijan vetämässä lautakunnassa on SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola.

Hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola, puh. 050 2781
Ekonomisti Helena Pentti, p. 040 521 2850

Lista ratkaisulautakuntaan vietävistä SAK:laisista sopimusaloista.