s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:lta Matkalla työelämään -o…

Uutinen

SAK:lta Matkalla työelämään -opetusvideo historian ja yhteiskuntaopin opetukseen

SAK on tuottanut historian ja yhteiskuntaopin opetusta tukevan opetusvideon ’Matkalla työelämään’. Videossa käsitellään itsenäisyyden ajan yhteiskunnallisia ja työelämää koskevia murroksia palkansaajien näkökulmasta. Kronologisesti etenevä video käy läpi tiiviissä muodossa mm. suurlakot 1905 ja 1956, Suomen itsenäistymisen, 1. maailmansodan, kansalaissodan ja Lapuan liikkeen sekä keskeiset muutokset työntekijän asemassa ja työelämässä itsenäisyyden aikana. Videon loppupuolella käydään lävitse nykypäivän työntekijän oikeuksia ja velvollisuuksia työelämässä.

Videossa yhteiskunnan ja työelämän kehitystä katsotaan kahden nuoren – Marjon ja Samin – silmin. Kesätöihin menevälle Samille selviää historiallisten tapahtumien yhteys nykypäivään ja se, että myös hänellä itsellään on oikeuksia työelämässä. Videon on ohjannut Maria Tolppanen.

SAK on toiminut yhteistyössä akavalaisen Historian ja yhteiskuntaopettajien liiton (HYOL) kanssa jo useiden vuosien ajan. Osana tätä yhteistyötä syntyi myös ajatus ja tarve tuottaa itsenäisyyden ajan yhteiskunnallisia ja työelämää koskevia murroksia käsittelevä opetusvideo opettajien opetustyön tueksi. Videota tuotettaessa on tehty tiivistä yhteistyötä HYOL:in kanssa. Peruskoulujen ja lukioiden historian ja yhteiskuntaopin opetuksen ohella video soveltuu myös ammatillisten oppilaitosten työelämätietoutta koskevaan opetukseen ja SAK:n liittojen koulutiedottajien käyttöön. Opettajat voivat tilata videon maksutta käyttöönsä.

– Koulutussuunnittelija Reijo Päivärinta, SAK, puh. 040-570 9099
– Ohjaaja Maria Tolppanen, Lappia Media, puh. 0400-871 412